داروتو
بلک فرایدی یا جمعه سیاه چهارشنبه, 2 آذر 1401

با نزدیک شدن به آذر ماه برای همه این سوال پیش می‌آید که حراج جمعه ی سیاه یا همان بلک فرایدی چه موقعی است؟

اصلا معنی بلک فرادی چیست؟

برای یافتن پاسخ به پرسش های بالا و دیگر سوالات مربوط به بلک فرایدی در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

بلک فرایدی چیست؟

یکی از فرهنگ و رسوم کشور آمریکا، روز بلک فرایدی (Black Friday) است که به رسم هر سال، پس از مراسم روز شکرگزاری و پیش از عید کریسمس و سال نو، تمام فروشگاه‌ها و برندهای مطرح دنیا، محصولات خود را با چندین درصد تخفیف شگفت‌انگیز به فروش می‌گذارند. در واقع طبق رسم و رسوم آمریکایی‌ها اولین روز پس از روز شکرگزاری که خود یک جشن و تعطیلاتی رسمی در ایالات متحده است، به عنوان روز خرید برای کریسمس تلقی می‌شود که امروزه تحت عنوان بلک فرایدی شهرت جهانی یافته است. در روز حراج جمعه سیاه تمامی فروشگاه‌ها در سراسر ایالت متحده آمریکا تمامی کالا‌های خود را با تخفیف بسیار بالایی به فروش می‌رسانند.

حتی در این روز برخی از فروشگاه‌ها کار خود را زودتر آغاز کرده و به محض پایان روز شکرگزاری فعالیت خود را شروع می‌کنند حراج بزرگ جمعه سیاه در ایران نیز تحت عنوان جمعه سیاه رواج یافته است و بسیاری از فروشگاه‌ها به خصوص فروشگاه‌های اینترنتی، بسیاری از محصولات خود را تحت عنوان تخفیف بلک فرایدی ارائه می‌دهند.

بلک فرایدی چه زمانی است؟

حالا بعد از متوجه شدن به این موضوع که بلک فرایدی یا همان جمعه سیاه چیست این سوال پیش می‌آید که بلک فرایدی چه زمانی است؟

در پاسخ به سوال بالا؛ باید گفت تاریخ حراج جمعه سیاه درست یک روز پس از تاریخ جشن شکرگزاری که در آخرین پنجشنبه‌ی ماه نوامبر برگزار می‌شود، آغاز خواهد شد. بنابراین تاریخ بلک فرایدی در هر سال با سال قبل متفاوت است، در نتیجه تاریخ حراج جمعه سیاه  برای شروع سال ۲۰۲۳ در تقویم ایران و در سال ۱۴۰۱ برابر با جمعه ۴ آذر است. ساعت شروع بلك فرايدي یا همان جمعه سیاه معمولا از شب پنج‌شنبه شروع می‌شود و تا جمعه شب ادامه خواهد داشت.

 

اهمیت جمعه سیاه

با توجه به اینکه در کشورهای خارجی حراج جمعه سیاه پیش از سال نو قرار دارد و فروشگاه‌ها و برندها محصولات خود را با تخفیف قابل توجهی به فروش می‌رسانند، بسیاری از مردم دنیا سعی می‌کنند خرید سال نو و هدایای خود را در روز حراج جمعه سیاه تهیه کنند تا هزینه‌های خود را به صورت قابل توجهی کاهش دهند. در ایران نیز اگرچه این روز در آذرماه قرار دارد، اما با توجه به اینکه قیمت محصولات برخی از فروشگاه‌ها و برندها با توجه به نوسان نرخ دلار ممکن است افزایش یابد، بسیاری از مردم سعی می‌کنند خرید زمستانی و حتی بهاره یا محصولات الکترونیکی و مایحتاج خود را در حراج جمعه سیاه تهیه کنند.

 

بلک فرایدی در دیگر کشور‌ها

در سال ۲۰۱۸، به طور رسمی ۱۲۹ کشور در مراسم حراج جمعه سیاه شرکت کردند که با فعالیت ایران و ۲۹ کشور دیگر که برخی از فروشگاه‌ها در آن شرکت می‌کنند، این آمار به ۱۵۹ کشور رسید!

با این حال شاید برایتان جالب باشد که برخی از برندهای لوکس دنیا همچون گوچی و شنل به دلایل خاص خود در حراج بلک فرایدی شرکت نمی‌کنند.

 

بلک فرایدی در ایران

درست است که بلک فرایدی یک فرهنگ آمریکایی است اما برخلاف تصور بسیاری، در قاره آسیا نیز غوغایی به پا است!

گروه علی بابای چین که یک خرده فروش معروف در آسیا است، در رتبه یک فروش جمعه سیاه قرار دارد و پس از آن فروشگاه Sales و Amazon نیز مورد توجه قرار دارند.

داروخانه آنلاین داروتو نیز در روز بلک فرایدی تخفیف‌های ویژه‌ای را ارائه می‌دهد که تمامی خریداران بدون نیاز به مراجعه حضوری و با صرف کمترین هزینه می‌توانند تمامی محصولات فروشگاه را با تخفیف ویژه‌ حراج جمعه سیاه خریداری کنند.

 

از شما بابت همراهی تا انتهای این مقاله سپاسگزاریم.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید