داروتو
خواص کافئین برای مو دوشنبه, 15 اسفند 1401

کافئین چیست؟

کافئین یک ماده محرک و در واقع ترکیبی محلول در آب و یک آلکالوئید متیل گزانتین است. این ماده گسترده ترین داروی روانگردان جهان به حساب می آید .

کافئین در دانه ها ، آجیل ها یا برگ های بسیاری از گیاهان بومی آفریقا ، آسیای شرقی و آمریکای جنوبی وجود دارد. این ماده به این گیاهان کمک می کند تا از حشرات درنده محافظت کرده و از جوانه زنی بذرهای مزاحم جلوگیری کند.
شناخته شده ترین منبع کافئین ، دانه قهوه است. کافئین، موجود در برگهای مختلف چای از جمله چای سبز و سیاه ، دانه های کاکائو ، گوایوسا( یک گیاه آمازونی) و نیز انواع توت های گوارانا است .

کافئین و رشد مو

گرچه ممکن است فکر کنید قهوه ای که صبح ها می خورید فقط محرکی برای بیدار شدن نیست و فوایدی هم برای رشد مو دارد اما دانشمندان تخمین می زنند که برای دستیابی به نتایج قابل ملاحظه رشد مو به مقدار معادل 50-60 فنجان قهوه نیاز داریم که البته مقداری زیاد است و شما نباید این میزان را مصرف کنید.

این حرکت برای بدن شما بسیار مضر است و شما را در معرض حمله قلبی قرار می دهد. قهوه ای که به صورت خوراکی مصرف می شود نیز اعتیاد آور است، اگر بیش از دو فنجان در روز مصرف کنید ، می تواند به یک وابستگی تبديل شود و سردرد ، اضطراب و افسردگی را در پی خواهد داشت.

به طور خلاصه ، نوشیدن 50-60 فنجان قهوه کاری نیست که باید برای رشد موهایتان انجام دهید. با این حال ، برخی از مطالعات نشان داده اند که فولیکول مو مستقیماً و با راحتی کافئین را جذب می کند. این ایده، محلول های شستشوی چای و قهوه را برای پوست سر مناسب میداند و البته که هر دو از نظر علمی معنی دارند. محلول کافئین یک ماده موثر و تاثیرگذار در تقویت ریشه موهاست که مصرف آن منجر به تقویت ریشه موها شده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند. در محلول کافئین برای مو اغلب از ماینوکسیدیل و کافئین استفاده می‌شود تا ضخامت، استحکام مو و همچنین گردش خون افزایش یابد و به دنبال آن ریزش مو درمان شود. مصرف محلول کافئین برای مو منجر به تحریک رشد مو شده و موهای نازک و شکننده را درمان می‌کند.

کافئین و فولیکول مو

یکی از آزمایشگاه ها، توسط دانشگاه لوبک در آلمان نمونه های بیماران مبتلا به آلوپسی آندروژنتیک (AGA) را مورد مطالعه قرار داد.
AGA  یک نوع رایج از دست دادن مو در زنان و مردان است. نمونه ها با غلظت های مختلف تستوسترون و یا کافئین به مدت 120-192 ساعت کشت شدند.

فیشر ، هیپلر و السنر ، دانشمندان برجسته این مطالعه ، نمونه برداری از فولیکول های مو را از 14 بیمار مرد ، از 20 تا 45 سال انجام دادند.
هر بیمار در مراحل مختلف دچار ریزش مو بود. در مرحله اول ، آنها فولیکولهای موی کاشت شده را با سطوح مختلف تستوسترون تحت درمان قرار دادند ، که جای تعجب ندارد ، باعث کند شدن رشد مو می شود.

و بعد از آن ، همان فولیکول های مو را با سطوح مختلف کافئین ، در برابر یک گروه کنترل (دارونما) درمان کردند. نتایج این آزمایش نشان داده است که کافئین نه تنها اثرات منفی تستوسترون را بر رشد مو از بین می برد ، بلکه به تنهایی در صورت استفاده بر روی فولیکول مویی که از قبل با تستوسترون درمان نشده است ، باعث بهبود رشد مو می شود.

تاثیر کافئین در  رشد مو

افزایش طول ساقه مو یعنی رشد ریشه مو و مدت زمان طولانی آناژن یعنی افزایش مرحله رشد مو.
تکثیر کراتینوسیت های ماتریس موی تحریک شده، یعنی کراتین بیشتری تولید می شود. (کراتین جز کلیدی ترین عناصر ساخت موهای انسان می باشد)

آنچه شگفت آورتر می باشد این است که پس از یک دوره 120 – 192 ساعته ، فولیکول های مو تحت درمان با کافئین، رشد موی سریعتری از کسانی که با کافئین درمان نشده اند نشان می دهند.
بنابراین اثرات کافئین پس از استفاده اولیه مشخص می شود. در این مطالعه ، کافئینی که به صورت موضعی استفاده می شود ، فولیکول مو را مستقیماً تحریک کرده و به عدم ریزش مو و همچنین رشد مو کمک می کند.
البته نه اینکه از طریق دستگاه گوارش تأثیر بگذارد و بتواند انتقال دهنده های عصبی را تحت تأثیر قرار دهد.

آیا کافئین برای همه موثر است؟

مانند اکثر موارد ، کافئین با اثربخشی مختلفی برای همه کار می کند. دانشمندان بر روی یک گروه کاملاً یکسان مطالعه دیگری را انجام دادند ، این بار بر روی فولیکول های موی زن و مرد!
فولیکول های موی زن تحریک بیشتری از خود نشان می دهند بنابراین اثرات بهتری از کافئین بر رشد موی خود را دارند (با عرض پوزش از مردان!).
با گفتن این موضوع ، درمان کافئین در مردان و زنان نتایج امیدوار کننده ای در کمک به جلوگیری از ریزش مو و بهبود رشد مو نشان می دهد.

نحوه ی استفاده ی کافئین برای رشد مو

همانطور که قبلاً ذکر شد، چای و اسکراب قهوه آسیاب شده می توانند از طریق مکانیزم مشابه توضیح داده شده در مطالعه ای که انجام شد، به رشد مو کمک کنند.
مطالعه دیگری نیز نشان داده که جذب کافئین بین 2 تا 20 دقیقه از زمان استفاده انجام می شود به این معنی که برای جذب حداکثر کافئین توسط فولیکول شما باید تا 20 دقیقه موهای خود را با کافئین ماساژ دهید تا حداکثر نتایج مثبت کافئین بر روی فولیکول مو حاصل شود.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید