داروتو
داروهایی که بر روی کودکان تاثیر منفی دارند جمعه, 12 آذر 1400

زمانی که بدون مراجعه به متخصص دارو به فرزندمان می‌دهیم یا حتی بدتر از این ؛ یعنی زمانی که داروهای خودمان را در مقدار کمتر به خورد کودک خردسال می‌دهیم قدمی اشتباه به سمت ایجاد مشکلات بزرگتر برای او برداشته ایم .
 والدین تصور میکنند اگر داروهای بزرگسالان را نصف کنند و به فرزند خود بدهند  داروی مناسبی برای کودکان خود ساخته اند و در هزینه های درمانی هم کلی صرفه جویی کرده اند.
البته این هشدار نه تنها در مورد قرص ها بلکه در مورد شربت ها، قطره‌ها و آمپول ها هم صدق میکند. اگر دارویی مخصوص کودک در خانه دارید و دوز مناسب برای کودک روی آن درج نشده حتما قبل از دادن دارو به فرزندتان با پزشک کودکان معالج او تماس بگیرید. اگر کودکی به علت مصرف دارویی اشتباهی مسموم شود، واکنشهای مسمومیت در او به مراتب شدیدتر از واکنش بدن بزرگسالان است.
برای مثال ، استامینوفن جزء داروهای ضددرد و ضدتب است که متخصص کودکان در صورت نیاز برای کودک تجویز میکند. این دارو باید حتما بنا به دستور پزشک و سر ساعت های مشخص مصرف شود . متاسفانه پدر و مادرانی که به تازگی صاحب فرزند شده‌اند ، در مراحل واکسیناسیون در مواجهه با درد شدید فرزندشان چندین برابر دوزی که پزشک توصیه کرده به او استامینوفن به مقدار بیش از حد  میدهند تا کودک درد نکشد غافل از اینکه این کار به نفع او نیست و مشکلات متعددی را به بار می اورد .
داروی ضددرد و ضد تب دیگری هم به نام ایبوبروفن وجود دارد که به صورت شربت و عوارض آن نسبت به استامینوفن بیشتر است. تجویز این دارو قبل از 6 ماهگی ممنوع است. مهم ترین عارضه ایبوبروفن تاثیر روی دستگاه گوارش است که در بدترین حالت ممکن است باعث خونریزی گوارشی شود. شربت ایبوبروفن باید بعد از غذا به کودک داده شود.
همچنین آنتی بیوتیک ها که والدین برای درمان عفونت های تنفسی یا زخم های پوستی و عفونی شده فرزند متولد شده تا دو.سه ساله از انواع آن که در خانه دارند،  استفاده میکنند .آنتی بیوتیک‌ها از نظر شدت اثر، درجه بندی دارند و شما صلاحیت تشخیص نوع و شدت عفونتی را که فرزندتان به آن دچار شده ندارید. به علاوه مصرف خودسرانه آنها سبب مقاومت باکتری ها به دارو میشود. بیشتر عفونت ها در کودکان ویروسی است و ظرف چند روز بهبود می یابد و نیازی به مصرف آنتی بیوتیک ندارند.
برخی والدین از شربت‌های سرفه و سرماخوردگی برای خواباندن کودک استفاده می‌کنند، داروهای ضدسرفه و درمان علائم سرماخوردگی نباید برای خواباندن کودک و ایجاد حالت خواب‌آلودگی مصرف شود. باید به‌منظور تنظیم مقدار تجویزشده برای کودک، والدین از پیمانه یا قاشق‌های مخصوص اندازه‌گیری دارو استفاده کنند و از اندازه‌گیری مقدار مصرف دارو با قاشق‌های خانگی به‌دلیل اینکه استاندارد نیستند، خودداری کنند.
معمولا برای کودکان آنتی هیستامین تجویز نمی شود. بهترین کار برای کاهش حساسیت ناشی از سرماخوردگی شستشوی بینی، تخلیه مداوم بینی و مصرف مایعات کافی است. آنتی هیستامین باعث خشک شدن ترشحات و تجمع آن در مجاری تنفسی و بالارفتن خطر عفونت می شود.
گاهی مادران برای آسان شدن مصرف دارو برای کودک ، قرص را به چند تکه قسمت می کنند یا کپسول را باز و با مایع مخلوط می کنند. بعضی از داروها را نمی توان نصف کرد. معمولا راهنمایی روی ظرف دارو مبنی بر اینکه دارو را می توان نصف کرد یا نه، وجود دارد، ولی نیازی به این کار نیست و معمولا بیشتر قرص ها به صورت شربت هم وجود دارند. در این مواقع بهتر است پزشک را از این موضوع که کودک نمی تواند دارو مصرف کند، مطلع کرد.
نکته ی دیگر اینکه نباید به فرزندتان داروهای ضدتهوع بدهید مگر اینکه پزشک متخصص کودکان معالج آن را تجویز کرده باشد. معمولا در اکثر کودکان تهوع و استفراغ کوتاه مدت هستند و خیلی زود خودبه خود برطرف میشوند. اگر استفراغ فرزندتان شدید بود و به دلیل دفع زیاد آب، بدنش کم آب شده بود سریع او را به متخصص کودکان نشان دهید.
آسپیرین نیز یک داروی ضدالتهاب غیراستروئیدی است و بزرگسالان معمولا در مواجهه با درد و تب از آن استفاده میکنند؛ اگر کودکتان تب کرد یا بدن درد گرفت به هیچ وجه وسوسه نشوید که به او آسپیرین بدهید زیرا ممکن است سبب ابتلای فرزندتان به سندروم ری شود. سندروم ری یک بیماری نادر اما قطعا کشنده است. در ضمن آسپرین نام تجاری این دارو است و نام علمی روی برچسب برخی داروها ممکن است با عنوان سالیسیلات یا  اسید استیل درج شده باشد.
نکاتی درباره مصرف دارو ؛ 
* هیچوقت به کودکان نگویید این دارو شکلات است. کودکان حافظه خوبی دارند و در صورتی که به دارو دسترسی پیدا کنند، آن را به عنوان شکلات می خورند که می تواند خیلی خطرناک باشد و مسمومیت دارویی ایجاد کند.
* داروهای گیاهی حتی در بزرگسالان باید با احتیاط مصرف شوند. داروهای گیاهی که از عطاری ها تهیه می شوند، دوز و بروشور دقیقی ندارند ؛ دقت کنید ممکن است این داروها ناخالصی های شیمیایی داشته باشند و همه داروهای گیاهی صد در صد بی خطر نیستند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید