داروتو
درباره‌ی ویتامین‌ها و مواد معدنی چقدر می‌دانید؟ يكشنبه, 8 خرداد 1401

یکی از مهم ‌ترین مسائلی که هر فردی باید به آن توجه کند، مبحث تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی در بدن است. یکی از راه‌های تامین این مواد مصرف مولتی ویتامین است.

۱۳ ویتامین و حدود ۲۰ ماده معدنی ضروری برای سلامت بدن وجود دارد. بسیاری از آن‌ها در واکنش‌های آنزیمی در بدن شرکت می‌کنند و از این رو تامین آن‌ها برای بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. همه سلول‌های بدن به ویتامین‌ها نیاز دارند.به همین دلیل کمبود یک نوع ویتامین در رژیم غذایی تاثیرات نامطلوبی بر بسیاری از قسمت‌های بدن خواهد گذاشت.

ویتامین‌ها را به دو دسته اصلی تقسیم کرده‌اند. این دو دسته عبارت‌اند از: ویتامین‌های محلول در چربی و ویتامین‌های محلول در آب. ویتامین E، ویتامین K، ویتامین D و ویتامین A از جمله ویتامین‌های محلول در چربی هستند. ویتامین C و ویتامین‌های گروه B از جمله ویتامین‌های محلول در آب هستند. ویتامین‌های محلول در آب بعد از چند ساعت ماندن در خون از راه کلیه و از طریق ادرار دفع می‌شوند و ویتامین‌های محلول در چربی از راه ادرار دفع نمی‌شوند. این ویتامین‌ها در بدن و به ویژه در کبد ذخیره می‌شوند، به همین دلیل اختلالات حاصل از کمبود ویتامین‌های محلول در چربی، دیرتر ظاهر می‌شوند.

یک رژیم غذایی متنوع به طور کلی مقدار کافی از هر ویتامین و مواد معدنی را فراهم می‌کند. با این حال، برخی از افراد ممکن است برای اصلاح کمبود ویتامین یا مواد معدنی به مکمل‌ها نیاز داشته باشند و این شامل موارد زیر است:

-زنان باردار و زنان شیرده

-زنان با پریودهای سنگین

-افراد مبتلا به آلرژی غذایی

-برخی از گیاهخواران یا وگان‌ها

-سالمندان (به ویژه آن‌هایی که از کار افتاده یا بیمار هستند).

-افرادی که رژیم غذایی شدید دارند یا کسانی که رژیم‌های بسیار سخت دارند.

-کسانی که مشکلات سوء جذب دارند (مانند اسهال، بیماری سلیاک، فیبروز کیستیک یا پانکراتیت).

-افرادی که سیگار می‌کشند، الکل بیش از حد مصرف می کنند یا از مواد مخدر غیرقانونی استفاده می‌کنند.

آشنایی با ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن:

۱-ویتامین‌های گروه ب: این گروه ویتامین‌ها در تبدیل غذا به انرژی کمک می‌کنند. این گروه ویتامین برای سلامت پوست، مو، عضله و مغز مورد نیازند و در عملکرد سیستم عصبی نقش کلیدی دارند.

۲-ویتامین ث (C): به نظر می‌رسد غذاهای سرشار از ویتامین ث، ریسک ابتلا به برخی سرطان‌ها مانند سرطان دهان، مری، معده و پستان را کاهش می‌دهند. مصرف طولانی ‌مدت مکمل ویتامین ث می‌تواند بدن را در برابر ایجاد کاتاراکت محافظت کند. ویتامین ث یک آنتی ‌اکسیدان است که باعث تسریع در ترمیم زخم می‌شود.

۳-ویتامین د (D): به آن ویتامین «نور خورشید» هم گفته می‌شود. این ویتامین باعث حفظ سلامت استخوان‌ها، دندان‌ها و عضلات می‌شود.

۴-ویتامین ای (E): به‌عنوان یک آنتی‌اکسیدان عمل می‌کند. ویتامین E همچنین از تخریب ویتامین A و چربی‌ها در بدن جلوگیری می‌کند. رژیم غذایی سرشار از ویتامین E ممکن است بتواند باعث جلوگیری از آلزایمر شود.

۵-زینک (روی): یکی از اصلی ‌ترین مواد معدنی است که بعد از آهن بیشترین مقدار را در بدنمان به خودش اختصاص داده است. زینک علاوه ‌بر تقویت سیستم ایمنی بدن یک ماده معدنی مهم برای سلامت مو، پوست و ناخن است.

۶-اسیدهای چرب امگا ۳: مصرف چربی‌ها معمولاً توصیه نمی‌شوند، اما اسیدهای چرب امگا ۳ نوعی از چربی‌های اشباع نشده‌ای هستند که وجود آن‌ها برای سلامت بدن ضروری است. امگا ۳ به سلامت مغز کمک می‌کند و در کاهش التهاب‌ها نیز نقش مهمی دارد.

۷-منیزیم: بدن از منیزیم در بیش از ۳۰۰ واکنش بیوشیمیایی استفاده می‌کند، این موارد شامل حفظ عضله، عملکرد مناسب اعصاب، حفظ ثبات در ریتم ضربان قلب و حفظ استحکام استخوان‌ها می‌شود.

در انتها به یاد داشته باشید!! مکمل‌های ویتامین و مواد معدنی اغلب مورد سوء استفاده قرار می‌گیرند و بدون مشاوره حرفه‌ای مصرف می‌شوند. آن‌ها اغلب به عنوان نوعی دارو برای درمان بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی یا مقابله با مسائل مربوط به سبک زندگی مانند استرس استفاده می‌شوند که برخلاف تصور رایج، ویتامین‌ها دارو یا معجز‌ه‌ای نیستند. آن‌ها ترکیبات آلی هستند که در عملکردهای متابولیکی مختلف شرکت می‌کنند. مکمل‌های با دوز بالا نباید مصرف شوند مگر اینکه تحت نظر پزشک توصیه شوند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید