داروتو
شیر و آلودگی هوا پنجشنبه, 1 دی 1401

از بزرگترین معضلاتی که این روزها شاید همگی درگیر آن باشیم آلودگی هوا و راه‌های مقابله با آن می‌باشد؛ شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هرگاه صحبت از آلودگی هوا مطرح می‌گردد در پی آن توصیه‌های زیادی مبنی بر ارتباط شیر خوراکی و توانایی مقابله‌اش با آلودگی هوا به گوشتان می‌خورد.

در این مقاله قصد داریم که صحت این موضوع را مورد بررسی قرار دهیم.

 با شروع فصل سرما و در پی آن عدم بارندگی در شهرهای بزرگ نظیر تهران، شاهد آلودگی هوا خواهیم بود و در این میان نگرانی که برای خیلی از افراد پیش می‌آید به مشکل خوردن سیستم تنفسی در این روزها می‌باشد.

اما نگران نباشید چرا که تغذیه سالم می‌تواند با حجم بالایی از این آلودگی هوا مقابله کند و از سیستم ایمنی ما را در برابر آلودگی هوا محافظت نماید؛ از مهمترین تغذیه‌هایی که میتوانند به خوبی با آلودگی هوا مقابله کنند لبنیات می‌باشند.
لبنیات می‌توانند باعث نرم شدن مخاط تنفسی و گوارشی شوند که همین امر در دفع سموم بدن بسیار تاثیر‌گذار می‌باشد.

حال می‌رسیم به این سوال که شیر چه نقشی در آلودگی هوا دارد؟

 پژوهش‌ها نشان داده است که آلودگی هوا باعث کاهش جذب ویتامین D می‌شود، پس افرادی که کمبود کلسیم دارند بیشتر در معرض خطر عوارض آلودگی هوا هستند و مصرف شیر و ماست از این جنبه می‌تواند به سلامت افراد کمک کند.

اما نکته مهم این است که بهتر است در زمان آلودگی هوا از لبنیات کم چرب نظیر شیر کم چرب و ماست کم چرب استفاده کنیم چرا که اسید‌های چرب اشباع شده در لبنیات پرچرب مانند شیر پرچرب یا ماست پرچرب علاوه بر مضراتی که خود به تنهایی دارند، می‌توانند در کارآیی سیستم ایمنی بدن دخالت کنند و در نتیجه باعث بروز بیماری‌های تنفسی شوند.

از دیگر علت‌های مصرف شیر در زمان آلودگی هوا، کاهش در جذب سرب می‌باشد.

به نوعی واضح تر اگر بخواهیم بگوییم: تاثیر شیر در آلودگی هوا به ترکیبات موثری مربوط است که در شیر می‌توانید بیابید. شیر سرشار از کلسیم، فسفر و منیزیم است. این مواد معدنی مانع از جذب سرب و سایر فلزات دو ظرفیتی موجود در هوای آلوده می‌شوند. هوای آلوده حاوی مقادیر بالایی از سرب است. وقتی به واسطه مصرف لبنیاتی همچون شیر، جذب سرب در بدن کاهش می‌یابد، در نتیجه عوارض آلودگی هوا کمتر در سلامتی بدن اختلال ایجاد خواهد کرد.

و موضوعی که بسیار مهم است میزان مصرف شیر در زمان آلودگی هوا می‌باشد، در حالت کلی و عادی بهترین میزان مصرف شیر در طول روز 3 لیوان است که در زمان آلودگی هوا برای تاثیر‌گذاری بهتر می‌توانید روزانه تا 4 لیوان شیر هم مصرف نمایید.

و در پایان به این نکته می‌رسیم که بهترین زمان مصرف شیر، قبل از خواب می‌باشد البته این نکته را فراموش نکنید که مصرف شیر در کودکان به علت سن رشدی که در آن قرار دارند بهتر است هنگام صبح همراه با وعده صبحانه باشد.

از همراهی شما تا پایان این مقاله سپاس‌گزاریم.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید