داروتو
مراقبت از پوست با ماسک‌های خانگی شنبه, 25 دی 1400

لک شدن صورت، تغییر رنگ پوست و ایجاد لکه های پوستی هنگامی رخ می‌دهد که بدن، ملانین بیش از حد می‌سازد. حتی ممکن است پس از ترکیدن آکنه و از بین رفتن جوش‌، جای آن‌‌ها به‌صورت لک روی صورت باقی بماند و ظاهر زشتی ایجاد کند.
لکه‌های پوستی معمولاً بی‌ضرر هستند اما داشتن لک بر روی صورت یک اتفاق ناخوشایند است و هیچ‌کس دوست ندارد روی پوست صورت خود لک‌های تیره داشته باشد و باید برای رفع این لکه‌های صورت کاری کرد. معمولاً انتخاب بهترین روش برای درمان لک‌های صورت به رنگ و اندازه لک‌های پوستی شما بستگی دارد
o    از بین بردن لک صورت با عسل
خاصیت آنتی‌اکسیدانی و ضد‌التهابی عسل به روشن شدن رنگ پوست و لکه‌‌های پوستی کمک ‌‌می‌کند. بنابراین کاربرد عسل یکی از بهترین راهکارهای از بین بردن لک صورت است. یک قاشق چایخوری عسل را بردارید و با انگشت روی لکه‌‌های صورت بمالید. بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد صورت خود را بشویید. این کار را به مدت ۱۵ روز تکرار کنید.
o    استفاده از کرم ضد لک
هر شب بعد از شتسشوی صورت و خشک کردن پوست، کرم ضد لک را روی لک بزنید و اجازه دهید تا صبح روی صورت بماند. مراقب باشید کرم ضد لک را دور چشم‌تان نزدید.
در صورتی که بعد از 1 تا 2 ماه از شروع درمان اندازه لک‌ها کوچکتر نشده و یا تیرگی ناشی از لک‌ها روی پوست صورت کمتر نشوند، با نظر متخصص پوست یا دکتر داروساز از کرم‌های ضد لک قوی‌تر باید استفاده کنید.
توجه داشته باشید در صورتی که بعد از دو ماه رنگ لک‌های کمتر شد یا لک‌ها کوچکتر شدند، درمان را قطع نکنید و استفاده از کرم‌ها را ادامه دهید، در غیر این صورت ممکن است لک‌های پوست تان برگردد.

o    ماسک برطرف کننده آکنه 
آکنه رایج ترین مشکل پوستی این روزهای اغلب افراد است. اساسا در اثر مسدود شدن منافذ چربی به علت تجمع سلول های مرده پوست و رشد باکتری ها در این منافذ، آکنه ایجاد می شود. آکنه شامل همه انواع جوش های سرسیاه، جوش های سر سفید، ندول ها و کیست ها می شود.
نتایج مطالعات اخیر نشان داده اند که استفاده موضعی از پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ ممکن است به از بین بردن باکتری های پوست کمک کند و به کاهش و رفع آکنه بیانجامد.
o    ماسک خانگی برای جوش های سرسیاه
برای تهیه این ماسک، از مواد زیر استفاده می شود: 
ژلاتین بدون طعم ، غذاخوری آب و کپسول ذغال فعال (باز شده)
همه مواد را با هم مخلوط کنید، سپس یک لایه نسبتاً ضخیم روی بینی خود بزنید.
o    ماسک خانگی برای رفع چروک صورت
ماسک‌های صورت معمولی می‌توانند خطوط و چروک‌های پوستی را کاهش دهند و پوست را صاف‌تر و کشیده‌تر نشان دهند. پودر کاکائو و آووکادو باعث تحریک کلاژن سازی پوست می‌شوند. استفاده از آنها در کنار عسل  که به نرم و مرطوب شدن پوست کمک می‌کند ، باعث می‌شود که چین و چروک پوست کم شود.
مصرف روغن کرچک روزانه دو بار به چرب شدن پوست و از بین رفتن ملانین اضافی کمک کند ، همچنین ماسک صورت خیار و آبلیمو برای بستن منافذ پوست بسیار موثر است. همچنین خیار به دلیل آبرسانی پوست و خاصیت آنتی اکسیدانی ازپیری زودرس پوست جلوگیری می‌کند.
o    ماسک صورت زردچوبه
زردچوبه به دلیل خواص ضد التهابی که دارد، یکی از بهترین روش‌های طبیعی برای کاهش منافذ باز پوست صورت در طب سنتی، شناخته می‌شود.
o    ماسک گوجه فرنگی و آبلیمو
ماسک صورت گوجه فرنگی برای پوست چرب بسیار مناسب است. گوجه فرنگی به دلیل مقادیر بالای آب که دارد باعث آبرسانی و کاهش انقباض پوست شده، اسیدهای طبیعی موجود در آن، چربی پوست را کاهش می‌دهند و به درمان منافذ باز پوست صورت کمک می‌کنند.
همچنین لیمو علاوه بر کاهش دهنده‌ی منافذ پوست، برای از بین بردن انواع آکنه‌های خفیف تا متوسط نیز کاربرد دارد همچنین لکه‌های تیره‌ی روی پوست را کاهش می‌دهد و باعث می‌شود پوستی روشن و جوان‌تر داشته باشید.
ماسک صورت خانگی برای خطوط و چین و چروک‌های صورت
به نظر می‌رسد موز برای استفاده در ماسک‌های خانگی صورت فوق‌العاده است، چرا که حاوی پتاسیم، ویتامین B6، ویتامین C و A است و این مواد برای مرطوب‌ و روشن‌ کردن و حتی از بین رفتن خطوط ریز به خوبی عمل می‌کند و هنگامی که با سایر ترکیبات، مانند عسل که خاصیت ضد التهاب دارد، ماست که آرامش‌بخش است و زردچوبه به عنوان روشن‌کننده ترکیب شود به یک دستورالعمل بسیار قدرتمند تبدیل می‌شود.
o    ماسک‌های خانگی برای تیرگی زیر چشم
گاهی اوقات فقط یک ماسک صورت لازم است که مناطق خاصی را هدف قرار دهد. راهی آسان برای درمان پف و تیرگی زیر چشم ، ماسک قهوه و عسل است.
در این دستور قهوه آسیاب‌شده به چشم می‌خورد، زیرا کافئین می‌تواند رگ‌های خونی را منقبض و پوست را موقتاً سفت کند
o    ماسک صورت جوش شیرین
لایه برداری با جوش شیرین به کوچک شدن منافذ کمک می‌کند. جوش شیرین توازن pH پوست را تنظیم کرده و مواد آلوده روی سطح پوست را جدا می‌کند. اگه پوست حساسی دارید، باید مراقب حساسیت‌های ناشی از جوش شیرین باشید.
نکات مراقبتی : 
•    اگر  پوستی حساس دارید، قبل از استفاده از هر ماسک صورت مقداری را روی پوست خود تست کنید.
•    قبل از زدن ماسک بهتر است صورت خود را بشویید.
•    حتما قبل از زدن ماسک روی پوست‌تان، دستان خود را بشویید.
•    هنگام خشک کردن پوست‌تان، حوله را به آرامی روی پوست‌تان فشار دهید و هرگز حوله را روی پوست‌تان نکشید چرا که باعث می‌شود پوست‌تان تحریک و قرمز شود و به گسترش باکتری‌ها کمک کند.
•  قبل از استفاده از ماسک صورت، آن را با یک پاک‌کننده ملایم و آب بشویید. این کار باعث می‌شود تا ماسک       بهتر به منافذ پوست‌تان وارد شود.
•    بعد از شستن ماسک، بهتر است از مرطوب‌کننده استفاده کنید.
•    از آن نوع ماسک‌های بدون‌نسخه‌ در داروخانه استفاده کنید که برای نوع پوست‌تان مناسب هستند. اگر  پوست‌تان چرب است یا آکنه می‌زند، باید از ماسک‌هایی استفاده کنید که منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند.
•    از ماسک به‌طور روزانه استفاده نکنید.
•     اگر پوست‌تان بیش از حد چرب است هفته‌ای 2 الی 3 بار از این ماسک‌های صورت استفاده کنید.
•    اگر ماسک بیش از حد روی پوست صورت باقی بماند، امکان دارد به آن آسیب بزند و آن را آزار بدهد.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید