داروتو
چرا باید ویتامین D بخوریم يكشنبه, 10 بهمن 1400

ویتامین ها موادی هستند که بدن شما برای رشد و تکامل طبیعی به آنها نیاز دارد. ویتامین D به بدن شما کمک می کند تا کلسیم را جذب کند. کلسیم یکی از اجزای اصلی ساختمان استخوان است. کمبود ویتامین D می تواند منجر به بیماری های استخوانی مانند پوکی استخوان یا راشیتیسم شود. ویتامین D همچنین در عصب، ماهیچه و سیستم ایمنی بدن شما نقش دارد.
شما می توانید ویتامین D را از سه طریق دریافت کنید: از طریق پوست، از طریق رژیم غذایی و از طریق مکمل ها. بدن شما ویتامین D را به طور طبیعی پس از قرار گرفتن در معرض نور خورشید تشکیل می دهد. با این حال، قرار گرفتن بیش از حد در معرض نور خورشید می تواند منجر به پیری پوست و سرطان پوست شود. بنابراین بسیاری از مردم سعی می کنند ویتامین D خود را از منابع دیگر دریافت کنند.
غذاهای غنی از ویتامین D عبارتند از: زرده تخم مرغ، ماهی آب شور و جگر. برخی از غذاهای دیگر، مانند شیر و غلات، اغلب دارای ویتامین D هستند.
همچنین می توانید از مکمل های ویتامین D استفاده کنید. با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی خود مشورت کنید تا ببینید چقدر باید مصرف کنید. افرادی که ممکن است به ویتامین D اضافی نیاز داشته باشند عبارتند از:
بزرگسالان مسن
شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند
افرادی که پوست تیره دارند
افراد مبتلا به بیماری های خاصی مانند بیماری های کبدی، فیبروز کیستیک و بیماری کرون
افرادی که چاقی دارند یا جراحی بای پس معده انجام داده اند.
کارشناسان مصرف روزانه 600 واحد بین المللی ویتامین D را تا سن 70 سالگی توصیه می کنند. مردان و زنان بالای 70 سال باید میزان جذب خود را به 800 واحد بین المللی در روز افزایش دهند، که همچنین می تواند از مکمل ها یا غذاهای غنی از ویتامین D مانند مصرف شود.
ریزش مو وکمبود ویتامین D در بدن :
چنان چه سطح ویتامین‌های بدن برای زمانی طولانی کم‌تر از حد معمول خود باشد، مواد غذایی لازم جهت طی یک چرخه طبیعی رشد به فولیکول‌های مو نمی‌رسد. به همین خاطر پس از مدتی موها شکننده و حساس شده و در نتیجه دچار ریزش می‌شوند.

ویتامین D از مهم‌ترین ویتامین‌های لازم جهت رشد مو است. در کنار اینt وجود ویتامین c و بیوتین نیز برای رشد بهتر مو مهم به شمار می‌رود. اگر فردی بتواند مقادیر کافی از این ویتامین ها را به بدن خود برساند، دارای موهایی زیبا با رشدی مناسب خواهد بود.
ویتامین D یکی از مواد مغذی ضروری است که در بسیاری از توابع بدن نقش اساسی دارد. ویتامین D همچنین یک ویتامین موثر در رشد مو است که کمبود آن، ممکن است باعث مشکلات زیادی از جمله ریزش مو شود.
ویتامین D فولیکول‌های مو را تحریک می‌کند تا رشد کنند و بنابراین زمانی که بدن این ویتامین را به اندازه کافی نداشته باشد مو ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.
کمبود ویتامین D نیز ممکن است به آلوپسی آئراتا، یک بیماری خود ایمنی منجر شود که باعث ریزش موی سر، نیز می‌شود.
تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به آلوپسی دارای میزان بسیار پایین ویتامین D نسبت به افرادی هستند که آلوپسی ندارند.
کمبود ویتامین D همچنین می‌تواند در افرادی که بدون آلوپسی ریزش مو را منجر شود.
همان طور که گفته شد ویتامین موثر در رشد مو یعنی D اولین دفاع شخصی در برابر ریزش مو است. قرار گرفتن در نور خورشید است. در واقع اولین کار ساده‌ای که می توان انجام داد این است که باید در روز زمانی را بالغ بر ۱۵ تا ۲۰ دقیقه  در نور خورشید قرار گرفت و همچنین  خوردن غذاهای غنی از ویتامین D  را فراموش نکرد.

در ارتباط با مصرف ویتامبن موثر در رشد مو مثل ویتامین D  را متناسب با فرد تجویز کند. با این حال برخی مواردی که جز مصرف ویتامین D می توان از ریزش مو جلوگیری کرد عبارتند از:
کاهش آرایش و تزیینات پیچیده مو که با کشش ریشه مو همراه هستند.
به هنگام شست و شو از یک نرم کننده ملایم و طبیعی استفاده کنید.
موهای بلند را سعی کنید به هنگام خواب در یک توری قرار دهید.
بهبود زخم و جلوگیری از کمر درد 
بهبود آهسته زخم ها بعد از عمل یا جراحت ممکن است نشانه ای از کمبود ویتامین D شما باشد.

نتایج حاصل از یک آزمایش نشان می دهد که ویتامین باعث افزایش تولید ترکیباتی می شود که برای تشکیل پوست جدید به عنوان بخشی از روند بهبود زخم بسیار مهم هستند
نقش ویتامین D در کنترل التهاب و مبارزه با عفونت برای بهبودی مناسب از اهمیت برخوردار است.
محققان دریافتند که افرادی که دچار کمبود هستند ، احتمالاً کمر درد دارند ، از جمله درد شدید کمر که فعالیتهای روزمره آنها را محدود می کند
در یک مطالعه کنترل شده ، افراد مبتلا به کمبود ویتامین D تقریباً دو برابر بیشتر از افراد با سطح خون در محدوده طبیعی ، درد استخوان در پاها ، دنده ها یا مفاصل خود را تجربه می کنند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید