داروتو
تست سریع برای تشخیص نوع پوست شنبه, 10 اردیبهشت 1401

برای داشتن پوست سالم و جوان، مراقبت روزانه از آن لازم و ضروری است. پوست صورت یکی از حساس‌ترین و ظریف‌ترین قسمت‌های بدن بوده که اندام‌های داخلی بدن را محافظت می‌کند. برای تشخیص انواع پوست و نحوه‌ی مراقبت از آن‌ها، با ما در ادامه‌ی این مقاله‌ی مختصر و مفید همراه شوید.

نوع پوست توسط ژنتیک تعیین می‌شود. با این حال، وضعیت پوست ما می‌تواند با توجه به عوامل داخلی و خارجی مختلفی که در معرض آن قرار می‌گیرد، بسیار متفاوت باشد. یکی از ترفند‌های مراقبت از پوست، شناخت پوست‌تان است در نتیجه می‌توانید محصول مناسبی را پیدا کنید که برای پوست شما مفید بوده و همین طور از مشکلات احتمالی و عارضه‌های پوستی جلوگیری کند.

سه گام آسان برای تشخیص نوع پوست: با یک آزمایش ساده می‌توانید نوع پوست‌تان را تشخیص دهید. برای این کار، مراحل زیر را به خاطر بسپارید:

  • ابتدا پوست‌تان را با یک پاک کننده ملایم بطور کامل بشورید. هرگونه آرایش، چربی یا گرد و غبار را از صورت خود پاک کنید.
  • پوست‌تان را با ضربه‌های آرام حوله‌ای نرم خشک کنید، از استفاده هرگونه مرطوب کننده یا سرم اجتناب کنید. دقت کنید که پوست بلافاصله پس از شستشو چگونه به نظر می‌رسد و شما چه احساسی دارید؟
  • ۳۰ دقیقه زمان بگیرید و در طول این مدت به صورت خود دست نزنید. در نیم ساعت اول پیشانی، بینی، گونه‌ها و چانه خود را با دقت نگاه کنید که آیا برق می‌زنند؟ نیم ساعت دیگر صبر کنید، اکنون چه احساسی در قسمت‌های مختلف پوست دارید؟ خصوصا هنگام خندیدن یا بالا دادن ابرو‌ها؛ اگر احساس خشکی و کشیدگی می‌کنید، نوع پوست شما خشک و اگر فقط بخش‌هایی مثل پیشانی، بینی و چانه‌ی شما خیلی براق هستند، پوست مختلط (ترکیبی) دارید، اگر گونه‌های شما نیز مانند قسمت‌های دیگر پوست براق هستند، شما پوست چرب دارید. در صورتی که پوست شما دچار سوزش، خارش یا التهاب شود، نوع پوست شما حساس است و در آخر پوست نرمال (معمولی) از نظر رنگ و بافت شفاف به نظر می‌رسد و پس از شستشو احساس سفت شدن و تحریک شدن نخواهد داشت.

نحوه‌ی مراقبت از انواع پوست: 

۱. پوست معمولی: «نرمال» واژه‌ای است که به صورت گسترده برای پوست‌هایی که در تعادل باشند، استفاده می‌شود. افرادی که پوست معمولی دارند، یک چهره درخشان، بدون حساسیت شدید با لکه‌های کمی دارند. در این نوع پوست منافذ به سختی قابل مشاهده هستند. به یاد داشته باشیم که داشتن پوست معمولی به معنی داشتن پوست بی نقص نیست! حتی پوست نرمال هم گاهی اوقات جوش می‌زند، دچار خشکی می‌شود و یا مشکلات پوستی دیگری پیدا می‌کند. اما نگران نباشید با استفاده از محصولات پوستی مناسب و عادت‌های صحیح مراقبت از پوست، ظاهر پوست شما پس از مدتی به حالت عادی برخواهد گشت.

نحوه‌ی مراقبت از پوست معمولی:

-اساسی ترین کار استفاده از آبرسان و مرطوب کننده پوست است.

-پاک کردن صورت با محصولات بر پایه‌ی آب (میسلار واترها)

-استفاده از سرم و تقویت کننده‌ها را فراموش نکنید.

-از شوینده‌ی مناسب پوست معمولی استفاده کنید.

-از تونر استفاده کنید.

۲. پوست حساس: به طور کلی اصطلاح «Sensitive Skin» به مستعد بودن پوست برای التهاب اشاره دارد. پوست حساس در برابر عوامل و تحریکات خارجی، به سرعت عکس العمل نشان می‌دهد. اگر پوست شما حساس است، سعی کنید عوامل محرک پوست‌تان را دریابید تا بتوانید از آن‌ها اجتناب کنید. استفاده‌ی بیش از حد از لایه بردارها، مواد صابونی و محصولات شیمیایی قوی از علل حساس شدن پوست در گذر زمان هستند.

نحوه‌ی مراقبت از پوست حساس:

-آب زیاد بنوشید.

-از تونر‌های فاقد الکل استفاده کنید.

-آبرسان و مرطوب کننده فراموش نکنید.

-از لایه برداری مداوم پوست خود بپرهیزید.

-تغذیه‌ی سالم حساسیت پوست را کاهش داده و آن را آرام می‌کند.

۳. پوست چرب: واژه‌ی «چرب» برای توصیف نوع پوست با افزایش تولید سبوم (چربی طبیعی پوست) استفاده می‌شود. این نوع پوست ممکن است بعد از شستشو مات به نظر برسد، اما در عرض چند ساعت آینده براق یا چرب می‌شود. در این حالت منافذ پوست بزرگترند یا آسان تر مسدود می‌شوند. پوست چرب به شدت مستعد جوش و آکنه است که بعد از مدتی به جوش‌های سر سیاه یا سر سفید و جوش‌های قرمز التهابی تبدیل می‌شوند. اما خبر خوب اینکه؛ پوست چرب دیر تر چروک می‌شود، معمولا نرم تر و ضخیم تر است.

نحوه‌ی مراقبت از پوست چرب:

-از ماسک‌های کنترل کننده چربی هفته‌ای دو بار استفاده کنید.

-از یک شوینده غیر صابونی مخصوص پوست چرب استفاده کنید.

-استفاده از آبرسان و مرطوب کننده‌های فاقد چربی را فراموش نکنید.

-لایه برداری با کمک اسکراب پاک کننده پوست تا ۳ بار در هفته بلامانع است.

۴. پوست مختلط: به پوستی گفته می‌شود که در برخی از نقاط صورت خشک و برخی چرب هستند. در ناحیه‌ی T صورت یعنی پیشانی، بینی و چانه دارای حالت چرب و در قسمت گونه و فک خشک می‌باشد. عوامل متعددی می‌تواند باعث بروز پوست مختلط شود، اما در بیشتر موارد زمینه و دلیل ارثی دارد. همچنین استفاده از محصولاتی که مناسب نوع پوست شما نیستند، باعث بروز اختلال در پوست و ایجاد پوست مختلط می‌شوند.

نحوه‌ی مراقبت از پوست مختلط:

-از مرطوب کننده استفاده کنید.

-از شوینده‌ی مناسب پوست مختلط استفاده کنید.

-در طول هفته، پوست صورت‌تان را یک یا دو بار لایه برداری کنید.

-دست‌ها، حامل مقدار زیادی گرد و غبار و آلودگی نامرئی هستند، پس به صورت خود دست نزنید.

۵. پوست خشک: «خشک» برای توصیف نوع پوستی استفاده می‌شود که نسبت به پوست معمولی سبوم کمتری تولید می‌کند. در نتیجه کمبود سبوم، پوست خشک فاقد لیپیدهایی است که برای حفظ رطوبت و ایجاد یک سپر محافظ در برابر تأثیرات خارجی نیاز دارد. در این نوع پوست بدون مرطوب کننده (مخصوصا پس از شستشو) سفتی، ترک خوردگی و حتی پوسته پوسته شدن احساس می‌کنید.

نحوه‌ی مراقبت از پوست خشک:

-از شیر پاک کن‌ها، تونر و پن‌های کرم دار استفاده کنید.

-از رطوبت رسان‌های قوی فاقد اسانس و الکل استفاده کنید.

-استفاده از آب داغ برای شستشوی صورت یا استحمام را به حداقل برسانید.

-کاهش مصرف مواد غذایی تحریک زا مانند غذا‌های حاوی رنگ و طعم دهنده‌های مصنوعی

در پایان یادآوری کنیم «ضد آفتاب‌ها» مهم ترین محصول مراقبت از یک پوست صاف است. استفاده روزانه و مداوم از ضد آفتاب‌ به جلوگیری از خطوط ریز، چین و چروک و ایجاد تغییر در منافذ با گذشت زمان کمک می‌کند. پس مطمئن شوید بدون کرم ضد آفتاب با حداقل SPF50 که بافت سبکی دارد، از خانه بیرون نمی‌روید.

حال می‌توانید دریابید که پوست شما در کدام یک از این دسته بندی‌ها قرار دارد. شما دارای چه نوع پوستی هستید؟


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید