داروتو
بالاخره کدوم مکمل خوبه؟ دوشنبه, 18 بهمن 1400

از PMS گرفته تا درد مفاصل، مکملی برای تمام مشکلات سلامتی آزاردهنده شما وجود دارد.
بیش از نیمی از بریتانیایی‌ها اکنون مکمل‌هایی برای سلامتی خود  مصرف می‌کنند، بسیاری از آنها به طور منظم. اما با بسیاری از مکمل های کمتر شناخته شده در بازار، برخی از ما ممکن است دچار سردرگمی در میزان و نوع مکمل مورد نیاز خود شویم. مولتی ویتامین و مواد معدنی برای ارائه طیف وسیعی از مواد مغذی عالی است. "اما اگر به شرایط جسمی خاصی مبتلا هستید، افزایش سطح یک ماده مغذی خاص می تواند تفاوتهایی را در سطح سلامتی شما ایجاد کند.
 در اینجا برای 5 مکمل رایج راهنمایی ارائه شده است :
**ال-تیروزین
مناسب برای: تیروئید کند، استرس، خستگی، تمرکز ضعیف.
به تیروزین به عنوان بهترین دوست تیروئید خود فکر کنید. اسید آمینه یک جزء کلیدی در تولید تیروکسین است، هورمونی که همه چیز را از متابولیسم گرفته تا خلق و خو را کنترل می کند. وقتی استرس داریم، سطح L-تیروزین کاهش می‌یابد، بنابراین عملکرد تیروئید دچار مشکل می‌شود.»
علائم تیروئید ضعیف عبارتند از خستگی، تمرکز ضعیف، خلق و خوی ضعیف و مشکل در کاهش وزن، بنابراین اگر هر یک از این موارد را تجربه می کنید، این مکمل ارزش امتحان کردن را دارد. هی می‌گوید: شواهد زیادی وجود دارد که ال-تیروزین می‌تواند به بهبود عملکرد ذهنی کمک کند، به‌ویژه زمانی که استرس دارید یا تحت فشار هستید.
بدن شما به طور طبیعی L-تیروزین را از مواد غذایی حاوی پروتئین، مانند محصولات لبنی، تخم مرغ و جو می‌سازد، بنابراین سعی کنید با هر وعده غذایی، مقداری پروتئین مصرف کنید.
دوز روزانه حدود 150 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بهینه در نظر گرفته می شود.
**منیزیم
مفید برای: اضطراب، بی خوابی و PMS.
این ماده معدنی در بیش از 300 واکنش سلولی در سراسر بدن از جمله تنظیم انتقال دهنده های عصبی و هورمون خواب ملاتونین نقش حیاتی دارد.
منیزیم اثر آرام بخش بر کل سیستم عصبی دارد. و این به خواب آرام کمک می کند و می تواند اضطراب را کاهش دهد. متأسفانه، این ماده معدنی توسط پاسخ استرس بدن مصرف می‌شود، بنابراین سطح آن به راحتی می‌تواند به زیر حد مطلوب برسد.» تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که سطوح پایین می‌تواند با علائم PMS، از جمله خلق و خوی ضعیف و تحریک‌پذیری همراه باشد.
سبزیجات برگ دار، آجیل، کینوا، کنجد، نخود، آووکادو و موز. شکلات تلخ با کیفیت خوب یکی دیگر از راه های خوشمزه برای افزایش منیزیم است.
 حداکثر 400 میلی گرم منیزیم در روز بی خطر در نظر گرفته می شود. برای بهترین نتیجه یک ساعت قبل از خواب مصرف کنید.
**کوآنزیم Q10
خوب برای: انرژی کم، مشکلات باروری.
این آنزیم نقش مهمی در کمک به سلول ها برای تولید انرژی ایفا می کند
با افزایش سن، بدن Co-Q10 کمتری تولید می‌کند و همچنین جذب آن از رژیم غذایی بدتر می‌شود. «بنابراین بیشتر مردم از مصرف مکمل‌ها سود می‌برند ، به‌ویژه اگر مستعد خستگی هستید. مطالعات همچنین نشان می‌دهند که Co-Q10 باروری را با بهبود تحرک اسپرم در مردان افزایش می‌دهد. طبق تحقیقات زنانی که روزانه 600 میلی گرم از این عنصر مصرف می کردند، کیفیت تخمک و نرخ لقاح بهبود یافته را نشان دادند.
منابع Co-Q10 شامل اسفناج، گل کلم، کلم بروکلی، پرتقال و توت فرنگی، سویا، عدس، بادام زمینی و دانه های کنجد است.
 هر چیزی از 90 میلی گرم تا 200 میلی گرم در روز. مصرف آن با غذا به جذب سریع‌تر آن کمک می‌کند زیرا محلول در چربی است.
**روی (زینک)
خوب برای: آکنه، موهای نازک، تقویت باروری.
روی که نقشی کلیدی در سیستم ایمنی بدن و همچنین تولید هورمون و ترمیم سلولی دارد، نمی‌تواند برای سلامتی حیاتی‌تر باشد. پاناگوس هشدار می‌دهد: «متاسفانه استرس می‌تواند سطح این ماده معدنی را کاهش دهد، که می‌تواند خود را در پوست ضعیف و نازک شدن مو نشان دهد.»
افرادی که مکمل‌های 135 میلی‌گرمی روی مصرف می‌کردند، بهبود چشمگیری در وضعیت پوست پس از آن نشان دادند.
و اگر برای بچه دار شدن تلاش می کنید، پاناگوس می گوید: روی برای رشد تخمک و اسپرم حیاتی است.
ذاهای غنی از روی شامل بادام هندی، تخمه کدو تنبل، نخود و عدس است.

 مقدار توصیه شده روزانه برای زنان 7 میلی گرم است، اگرچه درمان مشکلات پوستی به دوز بالاتری در حدود 130 میلی گرم نیاز دارد.
**آنزیم های گوارشی
مفید برای: نفخ و عدم تحمل غذایی.
با توجه به اینکه از هر پنج نفر ما یک نفر از سندرم روده تحریک پذیر (IBS) رنج می بریم، آنزیم های گوارشی می توانند مکمل مفیدی به رژیم غذایی باشند، به خصوص اگر مستعد نفخ هستید. '
اینها چربی‌ها، پروتئین‌ها و کربوهیدرات‌ها را به مولکول‌های کوچک‌تری تجزیه می‌کنند که راحت‌تر جذب می‌شوند. با بالا رفتن سن، سیستم گوارشی کارآمدتر می شود، بنابراین غذا می تواند هضم نشده در روده بنشیند، که در آن نفخ رخ می دهد. مصرف ترکیبی از آنزیم های گوارشی راه خوبی برای کمک به بدن و کاهش عدم تحمل غذایی است.
غذا بخورید: آناناس و پاپایا هر دو حاوی آنزیم هایی هستند که به بدن در تجزیه پروتئین کمک می کنند. انبه و موز برای کمک به هضم کربوهیدرات ها مفید هستند، آووکادو می تواند به هضم چربی کمک کند، در حالی که کفیر (یک شیر تخمیر شده) می تواند هضم لاکتوز را بهبود بخشد.

به دنبال مکملی باشید که شامل لاکتوز (برای هضم شیر) و آلفا گالاکتوزیداز (که به کاهش گاز و نفخ ناشی از خوردن حبوبات و سبزیجات کمک می کند) و با هر وعده غذایی مصرف کنید.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید