داروتو
باید‌ها و نباید‌های دارو‌های بارداری يكشنبه, 10 بهمن 1400

داروها در بیش از نیمی از بارداری ها استفاده می شود و شیوع مصرف آن در حال افزایش است. رایج ترین داروهای مورد استفاده شامل ضد استفراغ، آنتی اسیدها، آنتی هیستامین ها، مسکن ها، ضد میکروب ها، دیورتیک ها، خواب آورها، آرام بخش ها و داروهای اجتماعی و غیرمجاز است. با وجود این روند، دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد ثابت برای مصرف دارو در دوران بارداری هنوز وجود ندارد.
مطالعات کنترل شده کمی در مورد داروهای درمانی در زنان باردار انجام شده است. بیشتر اطلاعات در مورد ایمنی دارو در دوران بارداری از مطالعات حیوانی، مطالعات کنترل نشده و نظارت پس از فروش به دست آمده است.
5 دسته برای دارو ها مشخص شده است :
گروه :A 
مطالعات کافی در زنان حامله, خطری را برای جنین برای سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است.شواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد 
گروه: B 
مطالعات در حیوانات خطری را برای جنین نشان نداده است.. ولی مطالعات کافی در زنان حامله وجود ندارد.. یا اینکه مطالعات در حیوانات بیانگر ایجاد عارضه جانبی در جنین بوده است.ولی مطالعات کافی در زنان حامله خطری را برای جنین در سه ماهه اول حاملگی نشان نداده است. وشواهدی از خطر در مورد مصرف دارو در بقیه دوران حاملگی وجود ندارد 
گروه: C 
مطالعات در حیوانات نشان داده است که این دارو اثرات جانبی دارد ولی مطالعات کافی برای انسان در دسترس نیست. با اینحال منافع استفاده از دارو در زنان حامله ممکن است در مقابل خطرات احتمالی آن بیشتر باشد.. یا اینکه هیچ گونه مطالعه ای در حیوانات و یا مطالعات کافی در انسان وجود ندارد 
گروه :D 
شواهدی مبنی بر وجود خطر برای جنین انسان وجود دارد ولی در بعضی از موارد منافع دارو ممکن است استفاده از آن را اجتناب ناپذیر نماید... و در مقابل منافع دارو خطرات احتمالی دارو را باید پذیرفت 

گروه :X مطالعات در حیوانات یا انسان بیانگر ایجاد ناهنجاریهای حنینی بوده است.. یا عوارض جانبی گزارش شده موید ایجاد خطرات در جنین است. به دلیل این خطرات به طور واضح , مصرف این داروها در دوران حاملگی ممنوع است
تمام دارو ها به لحاظ زمان و هدف مصرف سه گروه دارند :
-    بارداری: اطلاعات مربوط به استفاده از دارو در زنان باردار (به عنوان مثال، دوز، خطرات جنینی) و اطلاعاتی در مورد اینکه آیا ثبتی وجود دارد که داده‌هایی را در مورد تأثیر این دارو در زنان باردار جمع‌آوری و نگهداری می‌کند.
-    شیردهی: اطلاعاتی در مورد مصرف دارو در دوران شیردهی (مثلاً مقدار دارو در شیر مادر، اثرات بالقوه بر روی کودک شیرده)
-    زنان و مردان بالقوه باروری: اطلاعات مربوط به آزمایش بارداری، پیشگیری از بارداری و ناباروری در رابطه با دارو.
در دوران بارداری، اغلب برای درمان برخی اختلالات به دارو نیاز است. به طور کلی، زمانی که مزایای بالقوه بیشتر از خطرات شناخته شده باشد، ممکن است داروها برای درمان اختلالات در دوران بارداری در نظر گرفته شوند.
برخی داروهای نسخه ای می تواند خطراتی را برای جنین در پی داشته باشد. از جمله این خطرات می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تولد زودرس: زایمان قبل از هفته 37 ام بارداری می تواند به تولد زودرس نوزاد منجر شود. نوزادان زودرس در مقایسه با نوزادانی که دوره بارداری کاملی را سپری کرده اند بیشتر در معرض برخی خطرات قرار دارند.
وزن اندک به هنگام تولد: مصرف دارو در بارداری می تواند تولد نوزد با وزن کم را به دنبال داشته باشد که در این شرایط نوزاد متولد شده وزنی کمتر از حد نرمال خواهد داشت.
نواقص مادرزادی: نواقص مادرزادی مشکلاتی هستند که از زمان تولد وجود دارند. نواقص مادرزادی شکل یا عملکرد بخش یا بخش هایی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. این نواقص می توانند بر وضعیت کلی سلامت فرد تاثیر بگذارند و در رشد و عملکرد بدن اختلال ایجاد کنند.
سندرم پرهیز نوزادی یا NAS: این سندرم زمانی ایجاد می شود که جنین در رحم در معرض ماده دارویی بوده است و سپس بعد از تولد علائم انزوا از آن دارو را نشان می دهد. این سندرم می تواند مشکلاتی مانند وزن اندک به هنگام تولد و مشکلات تنفسی را به دنبال داشته باشد. سندرم پرهیز نوزادی اغلب به دنبال مصرف داروها در دوران بارداری ترکیبات مخدر اپیوئیدی ایجاد می شود. اپیوئید ها به عنوان مسکن در شرایطی مانند برخی آسیب ها و یا انجام جراحی تجویز می شوند.
سقط: زمانی که جنین قبل از هفته بیستم بارداری در رحم از دست رود سقط اتفاق افتاده است و مصرف داروها در بارداری می تواند موجب این مشکل شود.
مشکلات یادگیری و رفتاری در زندگی آینده فرد
مرده زایی: مرده زایی به مرگ جنین در رحم در هفته های بعد از بیستم بارداری اشاره دارد.
سندرم مرگ ناگهانی نوزاد: این سندرم که به اختصار SIDS نامیده می شود مرگ غیر قابل توضیحی است که در نوزاد زیر یک سال حادث می شود و در اثر مصرف دارو در بارداری تشدید می شود.
مصرف برخی داروهای نسخه ای در دوران بارداری می تواند سبب بروز نقص در جنین در حال رشد شود. اگر شما باردار هستید و از داروهای زیر استفاده می کنید فورا پزشک خود را در جریان قرار دهید:
کاپتوپریل
کاربامازپین
انالاپریل
فلوکسیتین
هیدروکودون
ایزوترتینوئین
مورفین
اکسی کودون
پاروکسیتین
تالیدوماید
ترامادول
والپروئیک اسید
وارفارین
 هرگز بدون مشورت با پزشک متخصص زنان و زایمان مصرف داروهای نسخه ای را قطع نکنید. قطع ناگهانی برخی داروها نیز می تواند خطراتی را برای جنین در حال رشد به همراه داشته باشد (برای مثال داروهای ضد صرع)


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید