داروتو
با آلرژی فصلی چی کار کنیم؟ يكشنبه, 10 بهمن 1400

آلرژی زمانی است که سیستم ایمنی بدن شما به چیزی بی ضرر مانند غذا، گیاهان یا دارو واکنش نشان می دهد. آلرژی‌های فصلی آلرژی‌هایی هستند که فقط در زمانی از سال اتفاق می‌افتد که ماده خاصی که به آن حساسیت دارید (آلرژن) در هوا وجود دارد. آلرژی های فصلی گاهی اوقات "تب یونجه" نامیده می‌شود. علف، گرده یا کپک آلرژن‌های رایجی هستند که باعث آلرژی فصلی می شوند.آلرژی فصلی بسته به چیزی که به آن حساسیت دارید، ممکن است در بهار، تابستان یا پاییز رخ دهد.
آلرژی های فصلی واکنش بدن شما به گرده، علف یا کپک موجود در هوا است و معمولاً باعث آبریزش، خارش بینی و خارش چشم می شوند
دارو می تواند به علائم شما کمک کند.
رینیت آلرژیک فصلی (تب یونجه) اغلب توسط آلرژن های گیاهی ایجاد می شود که بسته به فصل متفاوت است. آلرژن های رایج گیاهی در فصل‌های مختلف عبارتند از:
-در بهار: گرده درختان (مانند بلوط، سنجد، افرا، توسکا، توس، ارس، زیتون)
-در تابستان: گرده های علف (مانند برمودا، تیموتی، شیرین بهارنال، باغ میوه، جانسون) و گرده علف های هرز (مانند خار روسی، چنار انگلیسی)
-در پاییز: سایر گرده های علف های هرز (به عنوان مثال، ابروسیا)
علل نیز برحسب منطقه متفاوت است و رینیت آلرژیک فصلی گاهاً توسط اسپورهای قارچی (کپک) موجود در هوا ایجاد می شود.
-در زمستان:اکثر آلرژن های خارجی در زمستان از کار می افتند و در نتیجه آب و هوای سرد در بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری کمک می کنند تا نفس راحتی بکشند.
علائم آلرژی فصلی چیست؟
قرمزی و خارش چشم ها ، آبریزش
آبریزش یا گرفتگی بینی
عطسه کردن
علائم شما بسته به فصل می آید و می رود.
برخی از علائم شدیدتر شامل عفونت،  بی خوابی،  مشکل در جذب و غلظت و آسم می باشد . همچنین محققین دریافتند که اگر در تابستان تب و آسم را داشته باشید ؛ احتمالا آلرژی فصلی شما می تواند حملات آسم را ایجاد کند
چگونه دکتر من می تواند تشخیص دهد که من آلرژی فصلی دارم؟
پزشک شما می‌تواند با پرسیدن سوالاتی در مورد علائم شما و اینکه آیا در فصول خاصی اتفاق می‌افتد، متوجه شود که آیا آلرژی فصلی دارید یا خیر. این همچنین می تواند به پزشکان کمک کند تا بفهمند کدام آلرژن باعث علائم شما می شود.
آزمایش‌های پوستی می‌توانند به پزشکان کمک کنند تا بدانند کدام ماده آلرژی‌زا باعث آلرژی شما می‌شود.
پزشکان چگونه علائم آلرژی فصلی را درمان می کنند؟
پزشک از شما می خواهد که آلرژی خود را با موارد زیر درمان کنید:
اسپری بینی کورتیکواستروئیدی
آنتی هیستامین ها
ضد احتقان ها
قطره چشم
اگر این داروها کمکی نکردند و علائم شما شدید بود، پزشک ممکن است به شما توصیه کند:
واکسن های آلرژی (حساسیت زدایی)
در حساسیت زدایی، پزشک از ماده ای که به آن حساسیت دارید به شما تزریق می کند. در ابتدا عکس ها فقط مقدار بسیار بسیار کمی از ماده دارند. مقدار آن برای ایجاد واکنش شدید بسیار کم است. سپس پزشک به شما واکسن هایی می دهد که حاوی مواد بیشتر و بیشتر است. به این ترتیب، بدن شما می تواند به این ماده عادت کند و واکنش آلرژیک نداشته باشد. واکسن های آلرژی همیشه جواب نمی دهند.
برای آلرژی های دائمی، محرک ها باید حذف شوند یا در صورت امکان از آنها اجتناب شود. استراتژی ها شامل موارد زیر است:
حذف اقلامی که گرد و غبار را جمع‌آوری می‌کنند، مانند چمدان‌ها، مجلات، کتاب‌ها و اسباب‌بازی‌های نرم
استفاده از بالش های الیاف مصنوعی و روکش های تشک غیر قابل نفوذ
شستن مکرر ملحفه، روبالشی و پتو در آب داغ
تمیز کردن مکرر خانه، از جمله گردگیری، جاروبرقی و تمیز کردن مرطوب
برداشتن مبلمان و فرش های روکش یا جاروبرقی مکرر آنها
از بین بردن سوسک ها و حشرات
استفاده از رطوبت‌گیر در زیرزمین‌ها و دیگر اتاق‌های با هوادهی ضعیف و مرطوب
استفاده از جاروبرقی و فیلتر ذرات هوای با راندمان بالا (HEPA).
اجتناب از محرک های غذایی
محدود کردن حیوانات خانگی به اتاق های خاص یا دور نگه داشتن آنها از خانه
همچنین باید از محرک های غیرحساسیت زا (به عنوان مثال، دود سیگار، بوهای قوی، بخارهای تحریک کننده، آلودگی هوا، دمای سرد، رطوبت بالا) اجتناب شود یا در صورت امکان کنترل شود.
از جمله داروهای خانگی برای درمان آلرژی فصلی ، کورستین می باشد که یکی از تاثیرگذار ترین داروها محسوب می شود.داروهای کورستین یکی از انواع فلاونوئیدها می باشد که بیشتر در سبزیجات ومیوه ها یافت می شوند . همچنین ، یکی از مزیت های مهم و اصلی کورستین ، این است که فلاونوئیدهای آن حاوی مقادیر بسیار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشند و بنابراین مزیت ، کورستین همچنین توانایی تقویت کردن سیستم ایمنی بدن را نیز دارد و می تواند به این بخش مهم بدن بسیار کمک کند . بنابراین با استفاده از کورستین ، می توان از آلرژی فصلی جلوگیری کرد و در نهایت این مشکل آلرژیک کاملا بهبود خواهد یافت . در ادامه برخی میوه ها و سبزیجات هستند که حاوی مقدار زیادی از کورتسین ها می باشد . این موارد عبارتند از :
* بلوبری :بلوبری از نظر ابعادی ، یکی از میوه هایی می باشد که غنی از آنتی اکسیدان هایی مانند آنتوسیانین ها، کورستین و کومپفرول می باشد . بلوبری همچنین نیز حاوی بسیاری از ویتامین ها و مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، روی و ویتامین K و C می باشد .
 * کلم بنفش :کلم بنفش همانند گل کلم و کلم ، شامل یک ترکیب گوگردی می باشد که این شامل بسیاری از آنتوسیانین ها، فلاونوئیدها، کاروتنوئیدها و دیگر آنتی اکسیدان ها می باشد . گل کلم نیز حاوی فیبر و ویتامین K می باشد .
 * تمشک :تمشک نیز همانند موارد بالا ، یکی از میوه هایی می باشد که حاوی مقدار زیادی از آنتی اکسیدان ها می باشد که این آنتی اکسیدان ها عبارتند از :کورستین، ویتامین C، فیبر، لوتئین، زاکسنتین، پتاسیم و منیزیم . تمشک به عنوان یکی از میوه های خنثی کننده رادیکال های آزاد شناخته شده است .


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید