داروتو
ضدآفتاب رنگی یا بی رنگ؟ پنجشنبه, 6 بهمن 1401

سوالی که این روزها برای همه پیش می‌آید این است که استفاده از ضدآفتاب رنگی بهتر است یا بی‌رنگ؟

اصلا چه تفاوت‌هایی بین این دو مدل از ضدآفتاب وجود دارد؟

به غیر از جنبه‌ی آرایشی که ضد‌آفتاب رنگی دارد؛ آیا ویژگی‌های دیگری هم برای متمایز شدن با ضدآفتاب بی‌رنگ دارد؟

در ادامه برای پاسخ به این سوالات همراه ما باشید...

 

تفاوت‌های ضدآفتاب رنگی و بی‌رنگ

برای اینکه دقیقا بدانیم کدام ضد آفتاب بهتر است، باید با تفاوت‌های آن‌ها آشنا شویم. کرم‌های ضد آفتاب بی‌رنگ، حاوی فیلترهایی هستند که اشعه‌های  UVAو UVB را مسدود می‌کنند، اما این محصولات برای جلوگیری از نور مرئی طراحی نشده‌اند.

برای جلوگیری از نور مرئی، کرم ضد‌آفتاب باید روی پوست قابل مشاهده باشد. ذرات موجود در کرم‌های ضدآفتاب بی رنگ بسیار ریز شده‌اند تا رنگ سفید آن‌ها روی پوست قابل مشاهده نباشد. بنابراین نمی‌توانند نور مرئی را مسدود کنند.

برای اینکه بدانید کدام ضد آفتاب بهتر است، باید اطلاعاتی در مورد انواع اشعه‌های ساطع شده از خورشید داشته باشید. اشعه ماوراء بنفش (UV) و نور مرئی هر دو بخشی از طیف الکترومغناطیسی نور خورشید هستند. اشعه UV از سه طول موج مختلف تشکیل شده است:

UVA, UVB, UVC

اشعه UVC بیشتر توسط لایه ازن جذب می‌شود، و اشعه های UVA و UVB طول موج‌هایی هستند که به سطح پوست نفوذ می‌کنند. اثرات مضر اشعه ماوراء بنفش روی پوست به خوبی اثبات شده است؛ منبع اصلی اشعه ماوراء بنفش نور خورشید است.

اشعهUVA  مسئول پیری زودرس پوست است و اشعه UVB در آفتاب سوختگی و سرطان پوست نقش دارد.

نور مرئی هم از منبع طبیعی همچون خورشید ساطع می‌شود و هم از منابع مصنوعی، از جمله دستگاه‌های پزشکی، صفحه‌ نمایش و لامپ‌ها ساطع می‌شود.

نور مرئی چندین کاربرد درمانی مرتبط با پوست در طول موج‌های خاصی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان رگ‌های خونی سطحی، از بین بردن موهای زائد و درمان آکنه و ضایعات پوستی پیش سرطانی اشاره کرد.

ضدآفتاب رنگی یا بی رنگ؟

حال به سوال اصلی، یعنی ضد آفتاب رنگی یا بی‌رنگ کدام بهتر است، می‌رسیم. کرم‌های ضدآفتاب رنگی فوایدی مشابه با ضدآفتاب‌های بی‌رنگ دارند، اما حاوی رنگدانه‌هایی هستند که به صورت یکپارچه با پوست ترکیب می‌شوند.

این رنگدانه‌ها، ضد آفتاب‌های رنگی را از نظر آرایشی ظریف‌تر از ضدآفتاب‌های بی‌رنگ‌  می‌کنند؛ به ‌علاوه می‌توانند تغییر رنگ پوست، لکه و آسیب‌های ناشی از نور خورشید را بپوشانند.

پژوهشی که در ژورنال آکادمی پوست آمریکا منتشر شده است، نشان می‌دهد بهترین خط دفاعی در برابر نور مرئی که موجب‌ هایپرپیگمانتاسیون و بسیاری از مشکلات پوستی دیگر می‌شود، ضد آفتاب معدنی رنگی است. زیرا محققان دریافته‌اند برای اینکه یک کرم ضد آفتاب در برابر نور مرئی از پوست شما محافظت کند، باید روی پوست قابل مشاهده باشد. اینجاست که اکسیدهای آهن، یعنی موادی که به کرم‌های ضد آفتاب رنگی رنگ می‌دهند، وارد می‌شوند و لایه محافظتی بیشتری را فراهم می‌کنند.

در پاسخ به این سوال که کدام ضد آفتاب بهتر است، توجه به این موضوع که آیا از لکه‌های تیره و‌ هایپرپیگمانتاسیون رنج می‌برید یا خیر اهمیت دارد.

کرم‌های ضد‌آفتاب رنگی همانند سایر محصولات ضد‌آفتاب اثربخشی زیادی دارند و در انواع مختلف برای پوست های چرب، خشک و معمولی تولید می‌شوند. از آنجایی که این کرم‌ها حاوی رنگدانه‌های اکسید‌‌آهن هستند، مقاومت زیادی در مقابل نور آبی دارند و می‌توانند از پیری زودرس، ایجاد لکه های تیره و بروز چین و چروک روی پوست جلوگیری کنند.

کرم‌های ضد‌آفتاب بی‌رنگ باعث سفید شدن پوست می‌شوند و به دلیل وجود تیتانیوم و اکسید روی در آنها با تعریق صورت، ردهای سفید و گچی روی پوست باقی می‌گذارند، بنابراین توصیه می‌شود که کرم ضد‌آفتاب رنگی و متناسب با رنگ پوست خود را تهیه کنید تا ظاهری زیباتر و طبیعی‌تر به صورت شما بدهد.

کرم‌های ضد‌آفتاب رنگی به راحتی لکه‌های تیره را می‌پوشانند و ظاهری درخشان و زیبا به شما می‌دهند. این کرم‌ها بسیار سبک هستند و حتی می‌توان آنها را روی کرم‌های آرایشی مصرف کرد. با‌توجه به این نکته مصرف کنندگان می‌توانند علاوه بر محافظت از پوست در مقابل اشعه‌های مضر و نور آبی، از کرم ضد‌آفتاب رنگی به جای کرم پودر و کرم‌های آرایشی استفاده کنند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید