داروتو
درباره ی ویتامین A بیشتر بدانیم چهارشنبه, 3 اسفند 1401

ویتامین A چیست؟

ویتامین A یک ویتامین محلول در چربی است که به طور طبیعی در بسیاری از غذاها وجود دارد. ویتامین‌های محلول در چربی، همراه چربی‌ها جذب و در بافت چربی بدن و کبد ذخیره می‌شوند. ویتامین A برای بینایی، سیستم ایمنی بدن و تولید مثل مهم است. ویتامین A همچنین به عملکرد طبیعی قلب، ریه‌ها، کلیه‌ها و سایر اندام‌ها کمک می‌کند.

دو نوع ویتامین A وجود دارد:

نوع اول، نوعی از ویتامین A (ویتامین A از پیش ساخته شده) که در گوشت، مرغ، ماهی و محصولات لبنی یافت می‌شود.

نوع دوم، پیش‌ساز ویتامین A (یا پروویتامین A) که در میوه‌ها، سبزی‌ها و سایر فرآورده‌های گیاهی یافت می‌شود. رایج‌ترین نوع پروویتامین A، در غذاها و مکمل‌ها، بتاکاروتن است، آنتی‌اکسیدانی حاوی رنگدانه‌ها‌ی زرد، قرمز و نارنجی که به وفور در گیاهان و میوه‌ها وجود دارد.

یکی از شناخته‌شده‌ترین مزایای ویتامین A برای سلامتی نقش آن در بهبود بینایی است. وجود ویتامین آ برای تبدیل نور تابیده‌شده به چشم‌ها به سیگنالی که قابل ارسال به مغز باشد ضروری است  و در واقع یکی از نخستین علائم کمبود ویتامین آ کاهش بینایی فرد در نور کم است که به‌عنوان شب‌کوری شناخته می‌شود.

علاوه بر این‌، ویتامین آ در محافظت از قرنیه چشم نیز نقشی اساسی دارد.

ویتامین A و زیبایی پوست

تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف ویتامین A به صورت موضعی بر روی پوست نتایج شگفت انگیزی را روی پوست ایجاد می‌کند که از جمله‌ی این نتایج میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

یکنواخت کردن رنگ پوست

کاهش چین و چروک و علائم پیری

کمک به پوست برای تولید سلول‌های سالم

محافظت از پوست در برابر عفونت‌ها و جلوگیری از ایجاد آکنه

 

کمبود ویتامین A

فقر و کمبود ویتامین آ در بدن نه تنها ما را از مزایای این ویتامین برای سلامتی محروم خواهد ساخت بلکه می‌تواند بدن را دچار بیماری کمبود ویتامین آ کرده و عوارضی جدی را در پی داشته باشد. ازجمله عوارض و نشانه‌های فقر ویتامین آ عبارت‌اند از:

  • خشکی پوست
  • خشکی چشم‌ها
  • شب‌کوری
  • ناباروری
  • اختلال در رشد
  • عفونت گلو و سینه
  • ضعف در خوب‌شدن زخم‌ها
  • آکنه

 

منابع ویتامین A

ویتامین آ را هم می‌توانید به صورت طبیعی و هم می‌توانید به صورت دارویی تهیه نمایید.

منابع حیوانی ویتامین A:

محصولات لبنی مانند شیر، کره و پنیر چدار

جگر گاو یا گوسفند

روغن کبد ماهی

ماهی سالمون

تخم مرغ

ماهی

میگو

منابع گیاهی ویتامین A:

میوه‌هایی مانند انبه، زردآلو، پاپایا، طالبی

سبزیجات با برگ سبز

سیب زمینی شیرین

کدو حلوایی

گوجه فرنگی

فلفل دلمه‌ای

هویج

مکمل‌های ویتامین A:

ویتامین A به شکل مکمل نیز وجود دارد. برخی از مکمل‌ها، رتینوئید را با کاروتنوئید ترکیب می‌کنند و برخی، تنها حاوی رتینوئیدهایی همچون رتینیل پالمیتات یا رتینیل استات هستند. بعضی مکمل‌ها تنها شامل کاروتنوئیدهایی مانند بتاکاروتن هستند. ویتامین A یک عنصر رایج در بسیاری از مولتی ویتامین‌ها و مکمل‌های معدنی است.

 

مقدار دوز مصرفی روزانه ویتامین A

به‌طور متوسط مقدار 900 و 700 میلی‌گرم روزانه ویتامین آ به ترتیب برای مردان و زنان توصیه شده است. این مقدار از این ویتامین آ را به ‌راحتی می‌تواند از منابع طبیعی تهیه شود؛ اما، اگر افراد به هر دلیلی قادر به خوردن منابع غذایی حاوی آن نیستند، می‌توانند به سراغ مکمل و قرص ویتامین آ بروند.

در این میان سؤالات متعددی برای افراد مختلف پیش می‌آید، برای مثال قرص ویتامین آ را چند روز یکبار بخوریم، نحوه مصرف ویتامین A50000 چگونه است و اینکه بهترین زمان مصرف قرص ویتامین آ چیست.

برای اینکه بدانید قرص ویتامین A را چند روز یکبار بخورید، باید به دوز آن قرص توجه کنید. در بازار مکمل‌های مختلفی از ویتامین آ موجود است که هرکدام در مقادیر و دوز متفاوتی عرضه می‌شوند. همچنین نوع نیاز بدن شما به ویتامین آ خصوصا در دوران کودکی تعیین‌کننده میزان ویتامین آ موردنیاز شماست. بنابراین برای مصرف مکمل‌های این ویتامین با پزشک خود مشورت کنید.

عوارض مصرف بیش از حد ویتامین A

سردرد

تاری دید

گیجی

آسیب بینایی

حالت تهوع

آسیب کبدی

کما

مصرف ویتامین آ در دوران بارداری نیز احتیاط‌های بسیار جدی دارد. در صورتی که باردار هستید، هم در مورد مصرف خوراکی و هم استفاده موضعی ویتامین آ حتماً با پزشکتان مشورت کنید.

مصرف منابع طبیعی سرشار از ویتامین A(مانند جگر) نیز بدون مجوز پزشک به‌خصوص در سه ماهه اول بارداری ممنوع است.

 ما در این مقاله سعی کردیم هر آنچه که لازم است در مورد ویتامین آ بدانید را برای شما بازگو کنیم، امیدواریم که مطالب فوق برای شما مفید واقع گردند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید