داروتو
علت سرد و بی حس شدن انگشتان دست و پا دوشنبه, 8 آذر 1400

معمولاً بعد از پیاده‌روی طولانی در طول یک مسیر و قرار گرفتن در معرض هوای سرد ، زمانی که هیچ دستکشی در دست ندارید انگشت‌هایتان سفید شده و سخت تکان میخورند.
اما سرد بودن دست ها ممکن است حتی زمانی که در یک محیط سرد حضور ندارید هم اتفاق بیفتد . اگر این کاهش دمای بدن به شکل موضعی در نوک انگشتان با تغییر رنگ پوست هم همراه باشد میتوان آن را یک هشدار تلقی کرد 
 مثلا سردی دست می‌تواند مربوط به مشکل اعصاب یا گردش خون و یا آسیب بافت دست و انگشتان باشد.
علل رایج سردی دستها :
کم خونی
کمبود هموگلوبین کافی برای انتقال اکسیژن به دست‌ها ممکن است به سرد شدن این قسمت از بدن منجر شود. 
کم‌خونی باعث می شود تا فرد دچار احساس خستگی و ضعف شود. کمبود آهن در بدن دلیل اصلی کم‌خونی است. مصرف خوراکی‌های سرشار از آهن مثل اسفناج ، تخم کدو حلوایی ، جگر گاو ، گوشت قرمز ، کینوا ، کلم بروکلی ، شکلات ، آب گوجه فرنگی و ... کمک می کند تا مشکل کم‌خونی و سردی دست‌ها برطرف شود.
برخی از دلایل احتمالی کمبود آهن :
 دریافت نکردن آهن کافی در رژیم غذایی، از دست دادن خون (با دوره های سنگین قاعدگی، زخم معده، خونریزی از دستگاه گوارش)، برخی سرطان‌ها و اختلالات گوارشی (مانند سلیاک)
علاوه بر دستان سرد، کم خونی می‌تواند موجب خستگی، سردرد، سرگیجه، تنگی نفس، و پوست رنگ پریده شود. در بیشتر موارد، کم خونی ، فقر آهن و علائم آن می‌تواند با مکمل آهن درمان شود.
فشار خون پایین :
این مورد می‌تواند بدلیل  طیف وسیعی از دلایل از جمله کم آبی بدن، از دست دادن خون، برخی داروها، اختلالات غدد درون ریز رخ دهد. زمانی که فشار خون شما کم است، رگ‌های خونی، خون را از اندام‌های انتهایی به سمت اندام‌های حیاتی می‌فرستد، که می‌تواند انگشتان دست شما را سرد کند. اگر علائم فشار خون پایین را مثل سرگیجه، تاری دید ، خستگی ، تهوع ، ضعف و گیجی دارید، بهتر است با یک متخصص فشار خون مشورت داشته باشید .
استرس و اضطراب :
زمانی که اضطراب یا استرس مزمنی را تجربه می‌کنید، بدن شما در حالت گریز یا ستیز قرار می‌گیرد. آدرنالین به حد بالای خود می‌رسد و نتیجه این است که سلول‌های خونی اندام‌های پایانی منقبض می‌شود که منجر به سردی انگشتان دست می‌شود.

بیماری بورگر (Buerger Disease):
در بیماری بورگر، رگ‌های خونی دست و پا ملتهب شده و مسدود می‌شوند. در این بیماری تخریب بافت پوست، عفونت و قانقاریا رخ می‌دهد. این بیماری معمولاً در ارتباط با استفاده از مشتقات تنباکو به خصوص سیگار کشیدن است ولی با مصرف انواع بدون دود تنباکو نیز ارتباط دارد. از علایم آن درد متناوب انگشتان و زخم‌های دردناک بر روی نوک انگشتان دست و پا است. بیماری بورگر درمان قطعی ندارد وگاه قطع عضو ناگزیر است. تنها راه جلوگیری از پیشروی سریع بیماری ترک کامل سیگار و فراورده‌های تنباکو است.
لوپوس :
این بیماری مزمن خود ایمنی که باعث التهاب در بدن می‌شود، می‌تواند دلیلی برای سردی دست‌ها باشد. بر اثر این بیماری سیستم ایمنی بدن به بافت‌ها و اعضای بدن حمله می‌کند.

کم کاری تیروئید :
اگر غده تیروئید به درستی کار نکند داشتن انگشتان یخ زده غیر معمول نیست. در واقع  این بیماری به سردی انگشت‌ها منجر نمی‌شود اما حساسیت فرد به سرما را افزایش می‌دهد. تیروئید در اصل ترموستات بدن است. هنگامی که کم کار شود، بیشتر فعالیت‌های بدن آرام انجام می‌شوند و می‌توانید علائمی مانند خستگی ، یبوست ، افزایش وزن ، و احساس همیشه سرد بودن انگشتان را داشته باشید. کم کاری تیروئید در زنان و افراد بالای ۴۰ سال بسیار رایج است.
کمبود ویتامین B12:
کمبود ویتامین B12 از جمله دلایل تاثیرگذار در سردی دست‌هاست. کمبود ویتامین B12 موجب بروز بیماری‌های عصب‌شناختی از جمله بی حسی و احساس گزگز شدن در دست‌ها و پاها می‌شود. از جمله منابع غذایی حاوی این ویتامین می‌توان به ماهی، گوشت، تخم‌مرغ و محصولات لبنی اشاره کرد. کمبود B۱۲ در میان کسانی که گیاه‌خوار هستند یا رژیم گیاه‌خواری دارند رایج است، و بسیاری از افراد با سن بیشتر از ۵۰ سال ممکن است توانایی جذب این ویتامین از مواد غذایی را از دست دهند.
یک آزمایش خون ساده می‌تواند تشخیص دهد آیا کمبود B۱۲ دلیل سردی انگشتان است. اگر باشد، مکمل‌ها معمولا کمک می‌کنند، و علائم تمایل به رفع شدن در چند هفته یا یک ماه را دارند.
اگر مدام نگران دست همیشه سردتان هستید، بهتر است ابتدا به متخصص داخلی مراجعه کنید تا معاینات اولیه صورت بگیرد. پزشک می تواند علل دست سرد شما را که ممکن است ناشی از وجود مشکل در گردش خون و یا اعصاب باشد را بررسی نماید. درمان پس از دریافتن علت واقعی آغاز می گردد. پزشک بسته به وضعیت شما، توصیه هایی برای تغییر در شیوه زندگی ارائه می دهد که به بهبود علائم کمک می نماید.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید