داروتو
فلوراید با دندونامون چی کار می‌کنه؟ چهارشنبه, 17 آذر 1400

فلوراید یک ماده معدنی طبیعی است که باعث ایجاد دندان‌های محکم و بدون حفره داشته باشید. فلوراید از مینای دندان سالم پشتیبانی می‌کند و با باکتری‌های آسیب رسان به دندان و لثه مقابله می‌کند. مینای دندان لایه محافظ خارجی هر دندان است. فلوراید به ویژه اگر در معرض خطر پوسیدگی دندان یا حفره قرار دارید بسیار مفید است. حفره‌ها زمانی ایجاد می‌شوند که باکتری‌ها روی دندان‌ها و لثه‌ها جمع شده و یک لایه چسبناک از پلاک تشکیل می‌دهند. پلاک اسیدی تولید می‌کند که باعث فرسایش دندان‌ها و بافت لثه می‌شود. اگر پلاک لایه مینای دندان را بشکند، باکتری‌ها می‌توانند اعصاب و خون هسته دندان را آلوده و صدمه بزنند.
به تمام دلایلی که کودکان به درمان با فلوراید نیاز دارند ، بزرگسالان نیز به آنها نیاز دارند. حتی هنگامی که دندان های بزرگسال ما سالم و محکم هستند ، انجام درمان های معمول با فلوراید هنوز مهم است. با گذشت زمان ، مایعات و جامدات مختلفی که ما مصرف می کنیم اسیدی ایجاد می کنند که در نهایت دندان های ما را می شکند ، از مینا شروع می شود. هنگامی که اسید به مینای دندان نفوذ کرد ، می تواند مواد معدنی مهم دندان های ما را تجزیه کند. فلوراید بهترین راه برای اطمینان از دندان های سالم و محکم است و راهی عالی برای بازسازی مینای دندان یا مواد معدنی است که ممکن است از دست رفته باشد.
توجه داشته باشید دهانشویه جایگزین مسواک زدن یا نخ دندان کشیدن نمی شود. تنها راه موثر از بین بردن پلاک و باکتریهای سطح دندان ها و زیر لثه، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن به شیوه صحیح است. دهانشویه های مختلف ترکیبات متفاوتی دارند و همه آنها برای استحکام دندان موثر نیستند.
معمولاً دهانشویه مقدار زیادی الکل و فلوراید دارد. هر دوی این مواد نباید به مقدار زیاد بلعیده شوند به خصوص در کودکان. به همین علت انجمن دندانپزشکی آمریکا استفاده از دهانشویه برای کودکان زیر شش سال را توصیه نمی کند. افراد بزرگسال نیز نباید دهانشویه را قورت بدهند.
اگر زخم باز یا ضایعه دهانی داشته باشید ممکن است برای از بین بردن باکتری ها و تسریع جوش خوردن و التیام بافت ها بخواهید دهانشویه استفاده کنید. اما پیش از استفاده از دهانشویه باید بدانید در صورتی که چند مرتبه است که ضایعه ای در دهان تان ایجاد شده است باید به دندانپزشک مراجعه کنید.
مزیت های استفاده از فلوراید
یک :  از مینای دندان شما محافظت می کند
یکی از مهمترین مزایای فلوراید توانایی محافظت از مینای دندان است. نوشیدن مایعات حاوی مقادیر زیادی اسید و شکر می تواند باعث از بین رفتن مینای دندان شود. وقتی مینای دندان خراب می شود ، دندان های شما نسبت به نوشیدن مایعات گرم ، گرم یا سرد بسیار حساس می شوند. نوشیدنی های حاوی مقادیر زیادی اسید شامل آبلیمو یا لیموناد ، آب گوجه فرنگی ، آب انگور ، آب پرتقال ، آب سیب و بسیاری دیگر از آب میوه ها است. متأسفانه ، دندان های بسیار حساس هر لحظه می توانند احساس ناخوشایندی ایجاد کنند. مسواک زدن با خمیر دندان های حاوی فلوراید و دریافت فلوراید در مطب دندان میزان حساسیت دندان های شما را کاهش می دهد. فلوراید به محافظت از دندانها و مینای دندان در برابر این اسیدها و باکتری های ایجاد کننده آنها کمک می کند. به طور خاص ، فلوراید از تجزیه مینای دندان محافظت می کند و باعث کاهش حساسیت دندان می شود
دو : مواد معدنی را به دندانهای شما برمیگرداند
اسید بیشتر از شکستن مینای دندان، به دندان شما آسیب می رساند. همچنین با از بین بردن مواد معدنی موجود در دندان ، ساختار دندان های شما شکسته می شود. مواد معدنی مانند کلسیم و فسفر برای سلامت دندان های شما حیاتی هستند. وقتی اسید مینای دندان را می شکند ، باعث ضعیف شدن و آسیب دیدن دندان های شما می شود. از دست دادن کلسیم و فسفر در دندان ها می تواند عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.
فلوراید با افزودن مواد معدنی حیاتی به دندانها ، آسیب را برطرف می کند. این فرآیند که به بازسازی مجدد معروف است ، در نهایت به بازسازی دندانهای آسیب دیده کمک می کند. تجدید عمل برای حفظ سلامت دندان های سالم ضروری است
سه : به جلوگیری از حفره و پوسیدگی دندان کمک می کند
باکتریها در دهان همه ی ما وجود دارند. وقتی قندها و نشاسته ها مصرف می شوند ، باکتری ها را قادر به تولید اسیدی می کنند که مینا را تجزیه می کند. این فرآیند برای دندان های شما بسیار مضر است و وقتی با درمان های حاوی فلوراید مواجه نشود ، اسید باعث خراب شدن دندان های شما می شود. در هنگام مبارزه با پوسیدگی دندان یا حفره ها ، فلوراید همیشه بهترین روش درمانی است.
هنگام مسواک زدن با خمیر دندان حاوی فلوراید ، احتمال اینکه دچار حفره یا پوسیدگی دندان شوید بسیار کمتر است. یادآوری این نکته مهم است که پوسیدگی و پوسیدگی دندان نه تنها کودکان را تحت تأثیر قرار می دهد ، بلکه برای بزرگسالان نیز چالش های رایجی است. با توجه به این نکته ، دریافت درمان های فلوراید به صورت روزمره به عنوان بخشی از پیشگیری ، باید در اولویت قرار گیرد. فلوراید را می توان در سیستم های آب جامعه نیز یافت. نوشیدن این آب می تواند برای همه اعضای خانواده مفید باشد.
انواع دهانشویه های موجود عبارتند از دهانشویه های درمانی و زیبایی.
1.    دهانشویه های زیبایی برای از بین بردن بوی بد دهان و ایجاد طعم خوشایند در دهان و یا سفید کردن دندانها استفاده می شوند.
2.    دهانشویه های درمانی حاوی ترکیباتی هستند که جمعیت باکتری ها در دهان را کاهش داده و برای وضعیت هایی مانند پسروی لثه، التهاب لثه، خشکی دهان و تجمع پلاک در دندانها مصرف می شوند.
ترکیبات موجود در دهانشویه چیست؟
هنگامی که می خواهید دهانشویه بخرید آگاهی داشتن از ترکیبات محصول بسیار مهم است تا آن چیزی را بخرید که متناسب با نیاز شماست. بسیاری از محصولات چندین ترکیب برای هدف مورد نظر خود دارند.
برخی از ترکیبات معمول فلوراید ها عبارتند از:
-    ستیل پیریدینیوم کلراید برای از بین بردن بوی دهان و باکتری ها استفاده می شود.
-    کلرهگزیدین برای کنترل التهاب لثه و کاهش باکتری ها استفاده می شود.
-    روغن های فرار یا عصاره ای در بعضی از دهانشویه ها استفاده می شود. از جمله این ترکیبات رایج عبارتند از منتول که از نعنا بدست می آید، اکالیپتول که از اکالیپتوس به دست می آید و تیمول که از آویشن به دست می آید. همه این ترکیبات خاصیت ضد قارچی و ضد باکتری دارند.
-    پروکسید هیدروژن یا پروکسید کاربامید برای سفید کردن دندان ها به کار می رود.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید