داروتو
دیابت بارداری دقیقا چی هست و چطوری باید کنترلش کنیم؟ چهارشنبه, 17 آذر 1400

انسولین ماده ای است که نقش تنظیم کننده قند خون را در بدن ایفا میکند. در طول یک دوره بارداری ، تغییراتی در سطح هورمون های بدن رخ می دهد و این تغییرات در افرادی که زمینه مساعدی دارند، انسولین دیگر نمی تواند به درستی عمل خود را انجام دهد و در نتیجه قند خون بالا می رود.
شناخت علائم دیابت بارداری و روش‌های درمان آن کمک خواهد کرد تا مادران با کمترین خطر زایمان کرده و نوزادی سالم از لحاظ رشدی به دنیا بیاورند. توجه به این نکته ضروری است که تشخیص به موقع و اقدام برای مقابله با دیابت در دوران بارداری امری لازم است و از آن جایی که جلوگیری از دیابت بارداری به طور کامل امکان‌پذیر نیست باید با استفاده از عادت‌های غذایی سالم، احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش داد.
معمولاً وقتی زنان متوجه می‌شوند که باردار هستند بسیار هیجان‌زده می‌شوند و به اصطلاح ویار باعث میشود تمام غذا‌های خوشمزه را امتحان کنند و از وعده‌های غذایی لذت ببرند. تشخیص دیابت بارداری در حدود هفته 24 تا 28 بارداری با استفاده از آزمایش چالش گلوکوز انجام می‌شود
در این آزمایش ابتدا یک نوشیدنی خیلی شیرین توسط فرد خورده و پس از یک ساعت قند خون اندازه گیری می‌شود. در صورتی که قند خون طبیعی بوده اما پزشک هنوز مشکوک به دیابت باشد، پس از مدتی به منظور پیگیری آزمایش تکرار خواهد شد. در صورتی که میزان قند خون بالاتر از 130 تا 140 میلی گرم در دسی لیتر باشد، برای تشخیص قطعی آزمایش تشخیص گلوکوز 2 یا 3 ساعته تجویز می‌گردد.
عوارض ناشی از دیابت بارداری درمان نشده، بر روی جنین : 
    وزن بالای نوزاد در زمان تولد ؛ که می تواند منجر به زایمان سخت و وارد شدن آسیب به نوزاد هنگام زایمان شود.
    کاهش قند خون نوزاد بعد از تولد ؛ که می تواند منجر به تشنج و کاهش سطح هوشیاری نوزاد و یا ایجاد عوارض مغزی و مشکلات تنفسی نوزاد شود
    ناهنجاری های جنینی (در صورتی که قند خون شما از اوایل بارداری بالا باشد احتمال ایجاد ناهنجاری در جنین وجود دارد).
    در موارد حاد ، سقط جنین
    بیش از حد شدن مایع آمنیوتیک که به دنبال آن خطر پیچ خوردن بند ناف و خفه شدن جنین بالا می رود.
درمان دیابت بارداری به معنای نگه داشتن قندخون در محدوده طبیعی است.
 راه های نگه داشتن قندخون در حد طبیعی خود کدامند !


برنامه غذایی مناسب
جهت داشتن یک برنامه غذایی مناسب برای خود و جنین با یک متخصص تغذیه مشورت کنید یک برنامه غذایی مناسب باید بتواند قند خون را در محدوده طبیعی حفظ کند. این برنامه غذایی شما را راهنمایی می کند که چقدر، چه وقت و چه نوع غذاهایی بخورید. نوع، مقدار و زمان مصرف غذا سه نکته مهم در حفظ قندخون در محدوده طبیعی هستند. شما باید:
١)مصرفی شیرینی جات را محدود کنید.
٢)سه وعده غذایی اصلی و سه میان وعده مصرف کنید.
٣)درباره زمان و مقدار کربوهیدرات مورد نیاز مصرفی روزانه و مقادیر مجاز آگاهی لازم را به دست آورید با داشتن برنامه غذایی مدون خواهید دانست که چه زمانی و چه مقدار کربوهیدرات در هر وعده و یا میان وعده مصرف کنید.
10 درصد کالری از منابع پروتئینی مانند تخم مرغ، گوشت، پنیر، غذاهای دریایی و حبوبات 
کمتر از 30 درصد کالری از چربی‌های غیر اشباع مثل روغن زیتون، گردو، آجیل و غذای دریایی 
کمتر از 30 درصد کالری‌ها از چربی‌های اشباع شده مثل مواد لبنی پرچرب نظیر کره و خامه، روغن نارگیل و شکلات ...
برنامه غذایی توصیه شده در طی حاملگی ، انرژی لازم برای مادر و جنین را تامین می کند و آسیبی به مادر یا جنین نمی رساند.
فعالیت بدنی
انجام فعالیتهای بدنی ، از قبیل پیاده روی و شناکردن کمک می کند تا قندخون به حد طبیعی برسد. با پزشک خود در مورد بهترین نوع فعالیت مشورت کنید. ورزش‌های سبک در حدود 15 تا 30 دقیقه در روز می‌تواند برای کنترل قند خون کمک کننده باشد. اگر در حال حاضر فعالیت شما زیاد است از پزشک خود بخواهید شما را راهنمایی کند که برنامه فعالیتتان چگونه باشد.
انسولین
در دوران بارداری نمی توان از داروهای خوراکی پایین آورنده قندخون استفاده کرد. برخی از خانم های مبتلا به دیابت بارداری، برای رسیدن به قندخون طبیعی علاوه بر برنامه غذایی و فعالیت بدنی به تزریق انسولین نیاز دارند. در صورت نیاز به انسولین، پزشک مقدار و زمان تزریق را تعیین خواهد کرد. انسولین برای جنین مضر نیست و از طریق جریان خون به جنین منتقل نمی شود. 
با انجام ورزش و برنامه غذایی مناسب می‌توان میزان قند خون را کنترل کرد. می‌توان با استفاده از دستگاه خانگی اندازه گیری قند خون، قبل از غذا و یک یا دو ساعت بعد از غذا خوردن، میزان قند خون‌ را ارزیابی کرد.
٦هفته بعد از تولد نوزاد، باید قندخون خود را اندازه گیری کنید. در اکثر خانم های مبتلا به دیابت بارداری، بعد از اتمام بارداری، دیابت مرتفع می شود ولی خطر ابتلا به دیابت بارداری در حاملگی های بعدی و ابتلا به دیابت نوع ۲ در مراحل بعدی بیش از سایرین خواهد بود.
در صورتی که در دوران بارداری قندخون مهار نشده باشد، بررسی و مراقبت ویژه از نوزاد در ۲۴ ساعت اول بعد از تولد ضروری است.
در نهایت در صورتی که قند خون با وجود کنترل، سطح خیلی بالایی داشته باشد لازم است روش‌های درمانی تحت نظر پزشک صورت بگیرد. پزشک در این موارد قرص‌هایی را برای کنترل دیابت تجویز می‌کند. همچنین در مرحله بعدی، از تزریق انسولین برای کنترل قند خون استفاده می‌شود.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید