داروتو
رازهای مراقبت از دور چشم شنبه, 15 مرداد 1401

پوست اطراف چشمان شما بخشی از بدن شما است که می‌تواند اولین نشانه‌های پیری زودرس را نشان دهد. اما آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا؟

اول اینکه پوست اطراف چشم نازک تر و ظریف تر از پوست سایر قسمت‌های بدن شماست، و از آنجایی که چشمان شما در طول روز بسیار کار می‌کنند، از پلک زدن گرفته تا ابراز احساسات، این به تنهایی می‌تواند باعث پیری زودرس شود.

علاوه بر این، دلایل ژنتیکی، اشعه ماوراء بنفش (UV)، عوامل استرس زای خارجی و انتخاب سبک زندگی نیز می‌توانند باعث پیری سریع پوست اطراف چشم شوند. پس در این مقاله قصد داریم راهکارهایی برای مراقبت از دور چشم ارائه کنیم تا از خشکی و چین و چروک‌های و سایر مشکلات احتمالی این ناحیه به میزان قابل توجهی جلوگیری شود. در ادامه چند روش برای حفظ سلامت پوست اطراف چشم معرفی می‌کنیم که با رعايت آن‌ها بتوانید در جهت حفظ چشمان خود کوشا باشید:

۱-مرطوب کردن پوست اطراف چشم: پوست دور چشم غدد آبی بیشتر و غدد چربی کمتری دارند، به همین دلیل است که احتیاج بیشتری به مرطوب کردن دارند. عناصر خاص درون کرم چشم اطراف چشم را هدف قرار می‌دهند، یعنی جایی که کرم مرطوب ‌کننده‌ همیشگی شما برای آن کافی نیست و بهتر است برای خرید یک محصول جداگانه برای چشم‌هایتان سرمایه ‌گذاری کنید. البته برای تهیه کرم دور چشم حتما باید سن خود را نیز در نظر بگیرید زیرا بعضی از آن‌ها مخصوص بالای ۴۰ سال هستند، و به یاد داشته باشید از محصولاتی که برای بقیه بدن طراحی شده‌اند در اطراف چشم هایتان استفاده نکنید؛ زیرا این محصولات اسیدی ‌تر بوده و به پوست حساس و نازک اطراف چشم صدمه وارد می‌کنند. 

۲-استفاده از  کرم ضد آفتاب: عوامل چون آلودگی‌ها و اشعه‌های ایکس خورشید می‌توانند سبب خستگی و آسیب به چشم‌ها شوند. اثر بد این عوامل منجر به ایجاد حلقه‌های تیره دور چشم و یا برآمدگی و ورم و چروک زیر چشم می‌شود. استفاده از کرم ضد آفتاب دور چشم سبب افزایش جریان خون و کاهش علائم خستگی شده و کمک زیادی به کاهش چین و چروک و خطوط می‌کند.

۳-ماساژ دور چشم: اگر پف زیر چشم دارید و احساس می‌کنید پف زیر چشمتان در اثر خستگی یا کمبود خواب شدید تر می‌شود، ممکن است یک ماساژ ساده بتواند در بهبود آن به شما کمک کند. به غیر از برخی عوامل ژنتیکی، تجمع مایعات نیز می‌تواند باعث پف چشم شود. گاهی هم ممکن است مصرف یک وعده غذایی سرشار از نمک، کمبود خواب یا حتی خواب زیاد، باعث ایجاد پف زیر چشم شوند. ماساژ زیر چشم می‌تواند به بهبود گردش خون در اطراف چشم‌ها کمک کند. همچنین، فشار ناشی از ماساژ ممکن است به تخلیه مایعات اضافی اطراف این ناحیه کمک کرده و پف را کاهش دهد.

۴- بررسی مواد تشکیل دهنده محصولات مراقبتی و درمانی دور چشم: همان‌طور که می‌دانیم آنچه کیفیت و اثر‌گذاری یک کرم دور چشم را تعیین می‌کند ترکیبات کرم دور چشم است. به همین منظور ضروری است که قبل از خرید بهترین کرم دور چشم به ساختار آن توجه کنید. در ادامه به اختصار برخی از ترکیبات مهم کرم دور چشم را برای شما می‌آوریم.

-آنتی اکسیدان: کرم دور چشم حاوی آنتی اکسیدان، از پوست شما در برابر آسیب‌های سلولی محافظت کرده و پوست را روشن و شفاف می‌کند. برای بهره‌گیری از آثار آنتی اکسیدان به دنبال خرید کرم دور چشم حاوی ویتامین C و E و اسید فریکیلیک باشید.

-کافئین: کافئین رگ‌های عروقی این ناحیه را منقبض کرده و باعث می‌شود جریان خون در این ناحیه با سرعت بیشتری در حرکت باشد. این کار هم‌ زمان دو فایده دارد: یکی اینکه اکسیژن و مواد مغذی با سرعت بیشتری به پوست رسیده و آن را تغذیه می‌کند. دوم اینکه انبساط رگ‌ها هاله‌ای سیاه و کبود زیر پوست چشم ایجاد نمی‌کند.

-سرامید یا هیالورونیک اسید: این مواد آب پوست را در خود جذب و حبس کرده و به آبرسانی آن کمک می‌کنند. این عملکرد سرامیدها باعث آبرسانی به پوست و رفع چین و چروک یا جلوگیری از ایجاد آن می‌شود.

-رتینول: رتینول یکی از مشتقات ویتامین A بوده و بعنوان ماده ضدپیری در بیشتر محصولات مراقبت از پوست به کار می‌رود. رتینول درواقع متابولیسم سلول‌های پوست را بیشتر کرده و در نتیجه تولید کلاژن را افزایش می‌دهد.

-پتیدها: پتیدها نوعی اسید آمینه هستند که از آن‌ها به منظور رفع خستگی یا چین و چروک دور چشم استفاده می‌شود.

-نیاسینامید و کوجیک اسید: از ترکیبات مهم در کرم دور چشم هستند که به روشن شدن پوست زیر چشم کمک می‌کنند.

۵- با پوست دور چشم خود مهربان باشید: همواره با پوست دور چشم خود ملایم رفتار کنید، بخصوص هنگام پاک کردن آرایش دور چشم. همانطور که اشاره شد، پوست دور چشم بسیار نازک است و به همین خاطر به شدت مستعد چین و چروک است. برای مثال اگر می‌خواهید آرایش دور چشم را پاک کنید، پد را به پاک کننده آغشته کرده و بدون فشار به آرامی روی پوست بمالید.

۶-خواب ، تغذیه ، ورزش را جدی بگیرید: کمبود خواب بلافاصله روی اطراف چشم تاثیر می‌گذارد. در واقع زمانی که خواب کافی نداشته باشید ممکن است کیسه‌های زیر چشم یا حلقه‌های تیره زیر چشمتان ایجاد شود. مواد مغذی مانند ویتامین C ،A و E و همچنین مواد معدنی و اسیدهای چرب امگا۳ و اسیدهای آمینه، بازسازی سلول‌ها را تسهیل می کنند و به حفظ طراوت پوست کمک می‌کنند.

راه‌های بسیار متفاوتی وجود دارد که می‌توانید عشق زیادی را به پوست اطراف چشم خود هدیه کنید. از مرطوب ‌کننده و محافظت در برابر آفتاب گرفته تا خواب بیشتر، استفاده از این تغییر دهنده‌های بازی در روال زیبایی‌تان، حتی اگر هر بار یکی در یک زمان باشد، می‌تواند به شما در بهبود پوست اطراف چشم کمک کند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید