داروتو
رژیم کتو خوبه یا بد؟ دوشنبه, 18 بهمن 1400

کتوز یک فرآیند متابولیک است. وقتی بدن گلوکز کافی برای انرژی نداشته باشد، در عوض چربی های ذخیره شده را می سوزاند. این منجر به تجمع اسیدهایی به نام کتون در بدن می شود.
برخی از افراد با پیروی از رژیم غذایی به نام رژیم کتوژنیک یا کتو، کتوز را تقویت می کنند. هدف این رژیم غذایی که کربوهیدرات بسیار کمی دارد، سوزاندن چربی های ناخواسته با وادار کردن بدن به تکیه بر چربی برای انرژی، به جای کربوهیدرات ها است.
کتوز همچنین معمولاً در افراد مبتلا به دیابت رخ می دهد، زیرا اگر بدن انسولین کافی نداشته باشد یا از انسولین به درستی استفاده نکند، این فرآیند ممکن است رخ دهد.
مشکلات سلامتی مرتبط با کتوز شدید، مانند کتواسیدوز دیابتی (DKA)، در افراد مبتلا به دیابت نوع 1 بیشتر از افراد مبتلا به دیابت نوع 2 ایجاد می شود.
این مقاله نحوه عملکرد کتوز، رژیم کتو چیست و اثرات احتمالی کتوز در افراد مبتلا به دیابت را توضیح می دهد.
در شرایط عادی، سلول های بدن از گلوکز به عنوان شکل اولیه انرژی خود استفاده می کنند. مردم معمولاً می توانند گلوکز را از کربوهیدرات های رژیمی، از جمله قندها و غذاهای نشاسته ای دریافت کنند.
بدن این مواد را به قندهای ساده تجزیه می کند. پس از آن، یا از گلوکز به عنوان سوخت استفاده می کند یا آن را به عنوان گلیکوژن در کبد و ماهیچه ها ذخیره می کند.
اگر گلوکز کافی برای تامین انرژی کافی وجود نداشته باشد، بدن یک استراتژی جایگزین برای رفع این نیازها اتخاذ خواهد کرد. به طور خاص، شروع به تجزیه ذخایر چربی و استفاده از گلوکز تری گلیسیرید می کند.
کتون ها محصول جانبی این فرآیند هستند. اینها اسیدهایی هستند که در خون رسوب می کنند
از آنجایی که کتوز ذخایر چربی را در بدن تجزیه می کند، هدف برخی از رژیم های کتو کاهش وزن با ایجاد این حالت متابولیک است.
رژیم های کتو معمولاً دارای چربی بالایی هستند. به عنوان مثال، 20٪ منبع مطمئن کالری ممکن است پروتئین، 10٪ ممکن است کربوهیدرات و 70٪ ممکن است از چربی باشد.
با این حال، نسخه های مختلف وجود دارد. نسبت مواد مغذی به نوع رژیمی که فرد دنبال می کند بستگی دارد.
رعایت رژیم کتو می تواند منجر به کاهش وزن کوتاه مدت شود. این تا حدی به این دلیل است که افراد معمولاً می توانند کالری کمتری را بدون احساس گرسنگی مصرف کنند.

آیا رژیم کتو سالم است؟
رژیم کتو می تواند خطر ابتلا به چندین بیماری را در افراد کاهش دهد، از جمله:
-بیماری قلب و عروقی
-دیابت
-سندرم متابولیک
همچنین ممکن است سطوح لیپوپروتئین با چگالی بالا یا کلسترول "خوب" را به طور موثرتری نسبت به سایر رژیم های غذایی با کربوهیدرات متوسط بهبود بخشد.
این فواید سلامتی ممکن است به دلیل از دست دادن وزن اضافی و گنجاندن غذاهای سالم تر در رژیم غذایی به جای کاهش کربوهیدرات ها باشد.
پزشکان همچنین رژیم کتو را برای کاهش تعداد حملات در کودکان مبتلا به صرع که به سایر اشکال درمان پاسخ نمی دهند، تجویز کرده اند.
برخی از مطالعات نشان داده اند که رژیم غذایی می تواند برای بزرگسالان مبتلا به صرع نیز مفید باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تایید این یافته ها ضروری است.
با این حال، به نظر نمی رسد که پایبندی به رژیم کتو به صورت طولانی مدت فواید زیادی را ارائه دهد.
اکنون محققان در حال مطالعه شرایط دیگری هستند تا ببینند آیا رژیم کتو ممکن است مفید باشد، از جمله:
-سندرم متابولیک
-بیماری آلزایمر
-آکنه
-سرطان
-بیماری تخمدان پلی کیستیک
-بیماری لو گریگ
در افراد مبتلا به دیابت، کتوز می تواند به دلیل نداشتن انسولین کافی برای پردازش گلوکز در بدن ایجاد شود. وجود کتون در ادرار نشان می دهد که فرد باید برای کنترل بهتر دیابت خود تلاش کند.
برخی از متخصصان تغذیه رژیم کتو را برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 توصیه می کنند. با این وضعیت، بدن هنوز مقداری انسولین تولید می‌کند، اما به اندازه‌ای مؤثر عمل نمی‌کند.

رژیم کتو بر کاهش مصرف کربوهیدرات های رژیمی توسط فرد تمرکز دارد. افراد مبتلا به دیابت نوع 2 باید مصرف کمتر کربوهیدرات ها را هدف قرار دهند، زیرا این کربوهیدرات ها به گلوکز تبدیل می شوند و سطح قند خون را افزایش می دهند.
کتواسیدوز
افراد مبتلا به دیابت که از رژیم کتو پیروی می کنند باید سطح کتون خود را به دقت کنترل کنند. اگر سطوح خیلی بالا برود، کتواسیدوز ممکن است رخ دهد.
چندین محرک بالقوه برای کتواسیدوز وجود دارد. با این حال، اغلب به دلیل بیماری هایی رخ می دهد که باعث سطوح بالاتر هورمون هایی می شود که بر علیه انسولین کار می کنند.
همچنین می‌تواند ناشی از مشکلات انسولین‌درمانی باشد، چه از طریق از دست دادن درمان‌های برنامه‌ریزی‌شده یا دریافت نکردن انسولین کافی.برخی از محرک های کمتر رایج کتواسیدوز عبارتند از:
-سوء مصرف مواد مخدر
-ضربه روحی
-ضربه فیزیکی
-فشار
-عمل جراحی

سطوح بالای کتون در ادرار و سطح بالای قند خون هر دو نشانه کتواسیدوز هستند. یک فرد می تواند با استفاده از کیت در خانه برای کتواسیدوز آزمایش کند.

برخی از علائم اولیه کتواسیدوز عبارتند از:

-درد شکم
-گیجی و مشکل در تمرکز
-پوست خشک یا برافروخته
-تشنگی مفرط و خشکی دهان
-نفس میوه ای
-تکرر ادرار
-تهوع و استفراغ
-تنگی نفس یا تنفس سریع

راه های مختلفی وجود دارد که افراد مبتلا به دیابت می توانند از کتواسیدوز پیشگیری کنند، از جمله:
-حداقل سه تا چهار بار در روز سطح قند خون خود را به دقت کنترل کنید
-بحث در مورد دوز انسولین با یک متخصص
-پیروی از یک برنامه درمانی دیابت
افراد مبتلا به دیابت باید سطح کتون خود را با یک کیت تست کنترل کنند، به خصوص در مواقعی که بیمار هستند یا تحت استرس هستند.


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید