داروتو
کدوم شامپو رو انتخاب کنیم؟ يكشنبه, 10 بهمن 1400

شامپو برای موهای معمولی در بازار بسیار زیاد است فقط باید به این نکته توجه کنید که اگر نوع موهای خود را به درستی تشخیص ندهید این نوع شامپوها برای تان کاربرد چندانی نخواهند داشت. برخی از افراد موهای نسبتا چرب یا نسبتا خشک دارند و تصور می‌کنند که موی آنها معمولی است به همین دلیل سراغ شامپوهای مخصوص موهای معمولی می‌روند و به نتیجه دلخواه خود نمی‌رسند. در ساخت این نوع شامپوها معمولا ترکیبات نرم کننده به نسبت کمتری وجود دارد، ضمن اینکه ترکیبات داخل این نوع شامپوها در حدی نیست که بتواند چربی زیاد کف سر را از بین ببرد. اگر از کیفیت یک محصول خاص اطمینان ندارید، می توانید شامپویی را انتخاب کنید که بسته بندی کوچکی دارد. برای خرید شامپو به ویژه شامپوهای معمولی به توصیه اطرافیان چندان توجهی نکنید چون ممکن است یک شامپو تأثیری که روی موی یک فرد دیگر می‌گذارد را روی موهای شما نداشته باشد.
موهای معمولی دردسرهای سایر موها را ندارند. این دسته از موها به طور کلی نرم و انعطاف پذیر هستند و رنگ آنها شفاف و براق است. افراد با موهای معمولی، معمولا خارش یا شوره ندارند ضمن اینکه چربی یا خشکی در آنها ویژگی غالب محسوب نمی شود. این نوع موها در واقع بهترین نوع به حساب می آیند.
اگر موهای شما در گروه موهای خشک قرار می‌گیرد، باید به سراغ شامپوهایی بروید که برای این دسته از موها طراحی شده است. انواع و اقسام شامپو برای موهای خشک در بازار وجود دارد که معمولا حاوی مواد نرم کننده هستند که می‌توانند به مو لطافت و نرمی بدهند. البته نباید این نکته را از یاد ببرید که شامپو به تنهایی نمی تواند مشکل خشکی موهای شما را برطرف کند و باید از کشیدن سشوار، اتوی مو و رنگ کردن بیش از اندازه موها که باعث خشکی می‌شود، بپرهیزید. شانه کردن موها در زمانی که موها خیس باشند، می‌تواند باعث تشدید خشکی و شکنندگی آنها شود. برای انتخاب این دسته از شامپوها صرفا به ظاهر آنها توجه نکنید و ترکیبات شامپو را به دقت بخوانید. برای تأثیر بیشتر این نوع شامپوها، معمولا شرکت های سازنده، توصیه به خرید ماسک ها یا کرم های نرم کننده مو می کنند
موهای خشک ، ظاهری کدر دارند و زبر و خشک بودن آنها، کاملا با لمس قابل تشخیص است. این موها به سختی شانه می شوند و دائما باید انتظار گره خوردن، شکنندگی و موخوره را برای آنها داشت. افرادی که موهای فر دارند، معمولا موهای شان خشک نیز هست.
موی این دسته از افراد به نسبت موهای خشک، کمتر آسیب پذیر است. شامپویی که برای موهای چرب انتخاب می شود باید بتواند به خوبی چربی تجمع یافته روی پوست سر را از بین ببرد ضمن اینکه به پوست آسیب وارد نکند. اگر موهای چربی دارید باید به این نکته توجه کنید که انتخاب شامپوی مناسب به تنهایی چربی موی شما را از بین نمی برد و برای رفع این مشکل گاهی باید از متخصص پوست و مو کمک بگیرید. اگر موهایتان چرب است، انتظار معجزه از شامپو را نداشته باشید و باید موهای خود را چندبار در طول هفته بشویید. افرادی که موی چرب دارند معمولا همراه با چربی سر، دچار شوره چرب نیز می شوند به همین دلیل اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید شامپویی را انتخاب کنید که هم بتواند چربی پوست سرتان را کاهش بدهد و هم شوره را از بین ببرد. معمولا برای از بین بردن شوره های چرب، به گذشت زمان نیاز است و اکثر شامپوها نمی توانند به سرعت شوره چرب را از بین ببرند.
موهای چرب معمولا ظاهر براقی دارند ولی به مرور با افزایش چربی و عدم شست وشو کدر می شوند. چرب بودن این نوع موها کاملا با لمس قابل تشخیص است. افرادی که موهای چرب دارند، پس از گذشت چند ساعت از شست و شو باز هم چربی را روی موهای شان حس می کنند. کف سر این دسته از افراد ممکن است دچار خارش شود.
شناسایی نوع مو
تشخیص نوع مو به شما کمک می کند تا متوجه شوید که چگونه به بهترین نحو شامپو انتخاب کنید و به موهایتان برسید. نوع مو، شامل درک خصوصیات مختلف موهایتان از جمله حجم، نوع بافت، خشک یا چرب بودن، و میزان فر بودن آن است.
انواع مو و شناسایی آن
راهنمای تشخیص نوع مو    
صاف:  موی شما هیچ حالتی ندارد
حالت دار: موی شما پیچ و تاب ملایمی دارد اما فر نمی‌خورد
فر:  هر تار مو بدون آرایش موها شکلی شبیه حرف اس ایجاد می‌کند
فر ریز:    هر تار مو بدون آرایش موها شکلی شبیه حرف Z ایجاد می‌کند
تراکم مو
پرپشت: بعد از باز کردن فرق، اصلا کف سر دیده نمی‌شود
متوسط: بعد از باز کردن فرق، بخشی از کف سر دیده می‌شود
کم پشت: بعد از باز کردن فرق، بخش زیادی از کف سر دیده می‌شود
ضخامت مو
ضخیم: ضخامت تار مو از ضخامت نخ معمولی بیشتر است
متوسط: ضخامت تار مو برابر ضخامت نخ معمولی است
نازک: ضخامت تار مو از ضخامت نخ معمولی کمتر است
میزان جذب رطوبت
منافذ بسته: موهای شما پس از شستن و خشک کردن با حوله کاملا خشک است
منافذ متوسط: موهای شما پس از شستن و خشک کردن با حوله کمی خیس است اما اصلا چسبناک نیست
منافذ باز: موهای شما پس از شستن و خشک کردن با حوله خیس و چسبناک است
قابلیت کشیدگی مو
بسیار ارتجاعی:موها کامل کشیده شده و اصلا شکسته یا بریده نمی‌شوند
متوسط: موها کمی کشیده شده و چندتایشان بریده می‌شوند
شکننده:به محض کشیده شدن، تار مو بریده می‌شود


کاربر محترم آیا علاقه داری خبر ها و پیغام های ما رو دنبال کنید